Części samochodowe używane w motorsporcie różnią się w mniejszym bądź większym stopniu od tych, które spotykamy w seryjnych konstrukcjach. Nie inaczej jest z amortyzatorami.
Dobre zawieszenie to bardzo ważna kwestia, kiedy przygotowujemy nasz samochód do zmagań w motorsporcie, a w szczególności w rajdach, kiedy cały wspomniany wyżej układ musi pracować na najwyższych obrotach. Odpowiednie amortyzatory to jednak nie tylko lepsze wyniki na odcinkach specjalnych, ale również znaczny wzrost naszego bezpieczeństwa – niewłaściwie przygotowane zawieszenie może bowiem stanowić dla nas naprawdę spore zagrożenie. Co więc należy wiedzieć o amortyzatorach na rajdy oraz jak właściwie dobrać i przygotować te części do zawodów?
Nie ma wątpliwości, iż w całym układzie zawieszenia to właśnie amortyzatory odgrywają największą i najważniejszą rolę. Są to części skomplikowane w swojej budowie i działaniu, a co za tym idzie, niestety kosztują one swoje. Zainwestowanie w lepszej jakości amortyzatory może nam jednak przynieść wiele ważnych korzyści na trasie i właśnie dlatego powinniśmy zadbać o dobór właściwego modelu.
Amortyzatory nastawione na rajdy zdecydowanie różnią się od tych, które spotykamy w samochodach na co dzień. Przede wszystkim muszą być one przygotowane na o wiele większe przeciążenia – wyższą prędkość, większe nierówności oraz inną nawierzchnię.
Muszą posiadać odpowiedni skok, co zapobiegnie ich niekontrolowanemu dobijaniu. W samochodach seryjnych nie jest to największy problem, lecz na trasie może to dość negatywnie wpłynąć na nasze osiągi i bezpieczeństwo. Powinny one również posiadać możliwość regulacji twardości, gdyż każdy odcinek jest inny – na trasach szutrowych na przykład, które z reguły są dość nierówne, potrzebujemy miękkiego zawieszenia, które będzie dobrze wybierało nierówności. Na asfaltowe odcinki zaś trzeba mieć twardsze zawieszenie, które będzie lepiej stabilizować samochód.
Jak więc doskonale widać, amortyzatory o odpowiednich właściwościach są kluczową kwestią, gdy dostosowujemy nasz samochód pod rajdy. Jak jednak wybrać właściwy model do naszego auta, aby działał jak najlepiej?
Przede wszystkim amortyzatory muszą posiadać odpowiednią długość tłoka, dzięki czemu będą dobrze pracować z całym układem. Ważna jest również grubość zarówno samego amortyzatora, jak i blaszek. Dzięki temu nie będziemy musieli się zmagać z dziwnymi stukami oraz ewentualnymi problemami z odpowiednią regulacją naszych amortyzatorów. Przydadzą się również odpowiednie narzędzia, które pozwolą nam na swobodną regulację twardości. Do tego jednak potrzebna jest również odpowiednia wiedza, a tej niestety nie jesteśmy w stanie kupić.
Zdj. główne: Alex Perz/unsplash.com