Na pierwszy rzut oka, trening ciała wydaje się niezbyt intuicyjny dla adeptów sportów motorowych. Jednak bardziej doświadczeni rajdowcy wiedzą, jak istotny jest przemyślany trening na siłowni. Wbrew pozorom, jest to główny element przygotowań profesjonalnych kierowców. Zobacz, w jaki sposób możesz poprawić swoją siłę i wytrzymałość jako kierowca rajdowy.
Wielu ludzi uważa, że kierowcy Formuły 1 nie muszą być w świetnej formie, by startować w kolejnych wyścigach. Nic bardziej mylnego. Przed każdym wyścigiem, zawodowy kierowca królowej motorsportu musi spełnić szereg wymagań fizycznych – cardio, trening siłowy, oraz szybkość reakcji. Jeśli miałeś już okazję przejechać kilka okrążeń na torze wyścigowym lub gokartowym, wiesz, jak uciążliwa jest to czynność. Szczególnym wyzwaniem dla kierowców podczas wyścigu są przeciążenia na zakrętach, które nabiera na sile z każdym okrążeniem.
Niestety, by być w stanie przeciwstawiać się przeciążeniom, nie wystarczy trening za kółkiem – z tego powodu zawodowi kierowcy Formuły 1 i rajdowcy dbają o krzepę fizyczną dzięki regularnym ćwiczeniom mięśni karku i brzucha. Przedstawiony poniżej plan treningowy pozwoli Ci zbudować siłę, której potrzebujesz na torze. Pożądanym efektem ubocznym będzie dobrze zarysowana sylwetka.
Jak w praktyce wygląda życie za kółkiem bolidu F1? Jak przyznaje jeden z zawodowych kierowców: “Jazda podczas rajdu to nic innego jak jazda po normalnym, asfaltowym torze. Ciągle pracuję biegami i walczę z kierownicą, a moje tętno szybuje do 160 uderzeń na minutę. Jestem kompletnie przemoczony, nawet jeśli na zewnątrz nie jest gorąco.”
Wiele zależy od tego, co chcemy osiągnąć dzięki ćwiczeniom. Najczęściej na siłowni chcemy uzyskać lepszą, lepiej zarysowaną sylwetkę. Wielu zawodowych sportowców skupia się również na codziennych ćwiczeniach na siłowni i wbrew powszechnemu przekonaniu jednym z takich zawodów sportowych jest zawód kierowcy rajdowego. Chociaż taki sportsmen pracuje przede wszystkim we własnym samochodzie, to wyniki siłowe i wytrzymałościowe, oraz ogólna forma kierowcy są niezwykle ważne i mogą zadecydować o zwycięstwie lub porażce!
Typowy Kowalski, który pragnie zostać kierowcą rajdowym, powinien dysponować przynajmniej przeciętną wydajnością, siłą i szybkością, by w ramach kryzysowych sytuacji odpowiednio reagować na wydarzenia na trasie. Decydując się poświęcić swoje życie, by zostać kierowcą rajdowym, musisz mieć świadomość, jakie cechy trzeba posiąść i rozwijać. Taka praca nad własnym ciałem jest przede wszystkim czasochłonna i wymaga cierpliwej pracy pod okiem trenera personalnego, który zadba o wszystkie najpotrzebniejsze elementy Twojego planu treningowego.
Wprawdzie praca kierowcy rajdowego koncentruje się głównie na prowadzeniu samochodu, ale efektywne robienie tego wymaga rozbudowanych mięśni karku i ramion – to te partie muskulatury odwalają brudną robotę podczas pokonywania kolejnych zakrętów. I choć bezsprzecznie mają swoje miejsce na pierwszym planie, to nie możemy zapomnieć o innych częściach ciała – takich jak chociażby mięśnie nóg. Efekty takiego treningu nie przekładają się wyłącznie lepsze wyniki na trasie, ale również większą pewność siebie i czas reakcji podczas codziennej przejażdżki.
Dzięki rosnącemu zainteresowaniu sportami m.in. motorowymi, cały czas rośnie zainteresowanie pracą na siłowni. Ćwiczenia, głównie siłowe, pomagają wzmocnić mięśnie. Coraz częściej jednak odchodzi się od typowego, stereotypowego wyglądu mięśniaka, a ćwiczenia na siłowni wykonywane są w określonym celu – wzmocnienia, uelastycznienia i przygotowania ciała do dalszych ćwiczeń fizycznych i aktywności zawodowej. Na szczęście rośnie świadomość dbania o sylwetkę, prowadzenia zdrowego stylu życia i ćwiczeń. Jak powinien wyglądać przykładowy trening nóg?
Możesz dodatkowo utrudnić ćwiczenie, trzymając w wyciągniętych rękach piłkę lekarską. Po wyproście odrzucaj ją partnerowi.
Stań w rozkroku szerszym od barków, piłkę chwyć nisko, zrób przysiad (plecy proste, pięty na ziemi) i prostując się, dynamicznie wyrzuć ją w górę.
Wskocz na trenażer eliptyczny, zwany popularnie orbitrekiem i popracuj na nim około 20 minut pod koniec każdego treningu. Jeżdżenie na orbitreku zwiększy twoją wydolność tlenową i poprawi wytrzymałość organizmu.
(fot. pixabay.com)