Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Benzyna czy diesel? To pytanie od lat rodzi się w głowach kierowców szukających odpowiedniego samochodu. Jednak obecnie dużo trudniej jest podjąć właściwą decyzję. Pojawienie się napędów hybrydowych, przede wszystkim MHEV oraz PHEV, zmieniło w tej kwestii dosyć sporo. Zarówno diesel, jak i silnik benzynowy, mogą być połączone z napędem MHEV oraz PHEV. Przez to wybór optymalnego rozwiązania staje się jeszcze trudniejszy. Jaki typ napędu sprawdza się najlepiej?
Zadawanie pytania: „diesel czy benzyna?”, najczęściej skutkuje odpowiedzią w stylu: „benzyna do miasta, a diesel na trasę”. Silnik Diesla pozwala dynamicznie pokonywać trasę na niskich obrotach przy utrzymaniu niskiego spalania. Podczas jazdy miejskiej kultura pracy diesla może być jednak nieco męcząca i niekomfortowa. Problemem mogą być również normy emisji spalin diesla – wjazd do centrum niektórych dużych miast w Europie może być niemożliwy.
Silnik benzynowy oferuje przyjemniejszą charakterystykę pracy, dzięki czemu można z większą satysfakcją przemieszczać się między punktami na ulicach miast. Dynamiczna jazda wymaga wysokich obrotów, ale silnik benzynowy odwdzięcza się za to progresywnym przyrostem mocy i przyjemnym sportowym dźwiękiem. Za to spalanie z całą pewnością będzie dużo wyższe.
Pojawienie się hybryd sprawiło, że zwiększyła się uniwersalność obydwu typów jednostek spalinowych. Dzięki temu zredukowano emisję spalin silnika wysokoprężnego i poprawiono jego kulturę pracy. Udało się też znacząco obniżyć zużycie paliwa w jednostce benzynowej. Silnik elektryczny redukuje spalanie i podnosi osiągi. Dlatego obecnie pytanie „benzyna czy diesel” powinno brzmieć „hybryda miękka czy plug-in”.
Hybryda PHEV, jako jedyna zapewnia możliwość jazdy w trybie elektrycznym na dłuższym dystansie. Jej akumulatory są ładowane z zewnętrznego źródła poprzez wtyczkę. Napęd plug-in ładowany przez wtyczkę pozwala na pokonanie w trybie elektrycznym około 40-60 km, ale wersje o zwiększonym zasięgu mogą przejechać nawet ponad 100 kilometrów. Naładowanie baterii od 0 do 80% w publicznym punkcie ładowania prądem stałym o mocy 32kW trwa około 30 minut. Czas ładowania prądem zmiennym 7kW z przydomowego Wallboxa zajmuje około 90-120 minut.
Napęd PHEV stwarza również możliwość połączenia silnika spalinowego i elektrycznego w układzie napędowym 4×4. Takie rozwiązanie jest dostępne w modelu Range Rover Evoque PHEV. W tym wypadku przednie koła są napędzane spalaniem mieszanki, a tylne prądem. Gdy system zarządzający dynamiką widzi, że napęd FWD będzie optymalnym rozwiązaniem, może wykorzystywać wyłącznie silnik spalinowy dla zmaksymalizowania ekonomii jazdy. Jeżeli warunki drogowe ulegną pogorszeniu, system dołączy tylne koła. Samochód może wówczas pokazać, co to jest napęd AWD opracowany przez Land Rovera.
Układ napędowy Range Rovera Evoque PHEV łączy w sobie oszczędną jazdę – do 66 kilometrów w trybie całkowicie elektrycznym, wyjątkowy komfort użytkowania podczas podróży i jazdy miejskiej, oraz terenowy potencjał Land Rovera. Samochód może służyć do codziennej jazdy na prądzie do pracy i na zakupy, a silnik spalinowy pozwala pokonywać dalekie trasy, bez konieczności postojów na ładowanie. Oferuje przy tym pewność prowadzenia i bezpieczeństwo napędu 4×4 opracowanego przez markę znaną z najlepszych samochodów terenowych. Odpowiednie połączenie pracy silnika elektrycznego i spalinowego pozwala osiągać spalanie na poziomie nawet 1,5 l/100 km.
Napęd MHEV to natomiast tzw. miękka hybryda. Wykorzystuje niewielki silnik elektryczny oraz akumulator o pojemności około 0,5 kWh. To zbyt mało, aby zapewnić możliwość poruszania się wyłącznie w trybie elektrycznym, jednak ma odczuwalny wpływ na jazdę. Ładowanie akumulatora miękkiej hybrydy odbywa się przez odzyskiwanie energii hamowania. W efekcie samochód jest użytkowany zupełnie tak jak zwykłe auto spalinowe. Samochody Hybrydowe z napędem MHEV zużywają około 0,5-0,7 litra paliwa mniej. Są dzięki temu również bardziej dynamiczne. Silnik elektryczny przejmuje rolę alternatora i część funkcji rozrusznika, dzięki czemu m.in. usprawnia się praca systemu start-stop. To mniej wszechstronne rozwiązanie niż napęd plug-in, ale bardziej wydajne i oszczędne wyjście niż sam silnik spalinowy.
Na rynku dostępne są także samochody z klasycznym napędem hybrydowym HEV. Ze względu na mniejszą pojemność akumulatora i doładowywanie go głównie poprzez pełną hamowań miejską jazdę, znajdują one szerokie zastosowanie np. w popularnych taksówkach. Ustępują hybrydom PHEV jednak w kwestii zasięgu i osiągów w trybie elektrycznym oraz uzyskiwanym zużyciu paliwa w trybie hybrydowym.
Fot.: materiał prasowy Klienta