Jazda w terenie to świetna okazja, by uzupełnić zapasy adrenaliny i zmierzyć się z siłami natury. W artykule przyjrzymy się bliżej zagadnieniu ogumienia w terenówkach. Dzięki temu dobierzesz odpowiednie opony do swojego pojazdu w zależności od uwarunkowań terenu, na którym pragniesz jeździć.
Offroad coraz bardziej zyskuje w oczach miłośników czterech kółek. Świadczy o tym przede wszystkim wzrost liczby rajdów terenowych organizowanych na terenie całego kraju. Z pewnością jest to wyjątkowa okazja, by porównać swoje umiejętności z innymi zawodnikami i poznać środowisko terenowe od podszewki. Co więcej, wydarzenia te organizowane są w miejscach, które zazwyczaj nie są dostępne na co dzień.
Minimalne przygotowania do tego typu eventów to podstawa – nie wystarczy się zaopatrzyć w pierwszą lepszą terenówkę. W przypadku sportów tego typu podstawowym elementem jest ogumienie, bo to właśnie ono odgrywa największą rolę podczas pokonywania przeszkód i nierówności terenu.
Dobór opon do samochodu terenowego to swoista sztuka kompromisów – niezwykle trudno jest znaleźć dobrej jakości ogumienie, które sprawdziłoby się w każdych warunkach. Dlatego skupimy się wyłącznie na dokładnym przyjrzeniu się typom opon i wskażemy, które produkty zasługują na Twoją uwagę.
Jest to ogumienie najbliższe oponom szosowym, jednak cechuje je większa wytrzymałość oraz bieżnik pozwalający na pokonanie trudniejszych podjazdów bez zakopywania się w grząskiej ziemi aż po lusterka. Są to zazwyczaj opony montowane w SUV-ach, często używanych poza drogami asfaltowymi przy okazji weekendowych wypadów na ryby lub jesiennego grzybobrania. Choć przy HT Twoje cztery kółka stracą nieznacznie na osiągach w przypadku dróg asfaltowych, to możliwość bezproblemowego pokonywania lekkich nierówności z pewnością Ci to wynagrodzi.
Które opony HT są najczęściej polecane? Przede wszystkim Continental Cross Contact, Bridgestone H/T 684 i Nokian HT.
Opony typu AT to produkt zaprojektowany z myślą o zagwarantowaniu maksymalnej uniwersalności. W teorii można się więc spodziewać, że sprawdzą się bardzo dobrze zarówno w terenie o średnim poziomie trudności, jak i na autostradzie. Opony te powinny poradzić sobie z piachem, zimową pokrywą nawierzchni i błotem, jednak z uwagi na kompromis nie są to opony, z których będziesz zadowolony na dłuższą metę. Niemniej jest to najpopularniejszy typ ogumienia offroadowego z racji niskich kosztów eksploatacyjnych.
W przypadku opon przeznaczonych na każdy teren warto zainwestować w BFGoodrich All Terrain T/A, Bridgestone Dueler A/T 694, czy też Toyo Open Country A/T. Każda z tych opcji spełni swoją funkcję.
Przechodzimy do śmietanki w świecie offroadowego ogumienia. MT to opony stworzone typowo z myślą o bardzo trudnych terenach. Pomimo tego, że HT spełnią wymagania początkującego miłośnika terenówek, to prędzej czy później będziesz zmuszony do zmiany ich na MT. Bardziej doświadczeni właściciele terenówek oczekują jak najlepszych osiągów pozwalających na pokonanie nawet najtrudniejszych przeszkód.
Na tle innych opon MT wyróżnia agresywna i niesymetryczna linia bieżnika z ogromnymi klockami i dodatkowymi zazębieniem. Co więcej, w oponach MT stosuje się wielowarstwowe osnowy, których zadaniem jest zmaksymalizowanie odporności na uderzenia i zużycie. Dlatego też jest to kluczowy element przygotowań do jazdy w terenie.
Jeśli macie chrapkę na opony Mud Terrain, warto zastanowić się nad Lakesea Crocodile MT, BFGoodrich Mud Terrain T/A, Yokohama GEOLANDAR M/T, czy Toyo Open Country MT.
(fot. pixabay.com)