ATV, lub inaczej quad, to świetna odskocznia od codziennego życia. Cztery koła, mocny silnik i dziki teren to idealne składniki na udane popołudnie. Co więcej, dzięki swoim rozmiarom, ATV sprawdzi się idealnie tam, gdzie większe pojazdy nie mają dostępu z racji swoich gabarytów i mniejszej skrętności. Sprawdzamy, co kupić w przedziale cenowym do 10 tysięcy złotych.
Czy zdajesz sobie sprawę, że pierwsze pełnoprawne quady powstały już ponad 50 lat temu? Choć lata mijają, to zwolenników tych maszyn nie brakuje – głównie w postaci osób, które uwielbiają przygodę na offroadzie. Quad z dobrej półki może dosłownie wjechać we wszystkie miejsca niedostępne dla zwykłych zjadaczy chleba, a nawet przeprawić się przez płytką rzekę.
Najpoważniejsze różnice między różnymi typami quadów dotyczą napędu. Na rynku dostępne są wyłącznie maszyny z napędem na tylne i na cztery koła. Jak nietrudno się domyślić, pierwszy typ quadów przeznaczony jest głównie dla początkujących, którzy nie czują się jeszcze komfortowo za kierownicą quadów.
Warto pamiętać, że modele z napędem na dwa koła nie nadają się na wszystkie rodzaje nawierzchni. Zdecydowanie nie powinniśmy nimi jeździć w góry. To właśnie tam zdarzają się różnego rodzaju błędy – ze względu na nieuwagę i brak doświadczenia kierowców. To wszystko sprawia, że należy dokładnie przeanalizować trasę swojej wyprawy i zawsze brać pod uwagę możliwości Twojej maszyny.
Wracając do typów quadów wymienionych powyżej, warto krótko opisać każdy z nich. Powinniśmy zacząć od modeli rekreacyjnych. Charakteryzują się przede wszystkim tym, że są wyposażone w napęd na dwa koła oraz silnik o pojemności skokowej wynoszącej około 125 cm3. Takie parametry powinny wystarczyć tym, którzy quad chcą wykorzystać przede wszystkim do rozrywki.
Co prawda, nie zapuścimy się nim w błotnisty lub pagórkowaty teren, ale bez wątpienia pozwoli nam on na jazdę po utwardzonych polach lub drogach żwirowych. Kto wie, może właśnie rekreacyjna maszyna będzie kamieniem milowym w drodze do lepszej maszyny i kontynuowania przygody z quadami.
Quady sportowe, zwane również quadami wyczynowymi, to nieco bardziej zaawansowane maszyny. W przeciwieństwie do swoich słabszych kolegów mają napęd na cztery koła i pojemność skokową wynoszącą około 600 metrów sześciennych z tendencją wzrostową. Sportowa maszyna pozwala na eksplorację dzikich obszarów naszpikowanych korzeniami lub kamieniami. Nie zaszkodzi jej także pokonanie kilku hopek i poszybowanie w powietrzu.
W przypadku pojazdów sportowych wzmocniona jest również ich konstrukcja. Bez wątpienia możemy liczyć na mocniejsze zawieszenie i łańcuch. Te typy pojazdów charakteryzują się specjalnym rozmieszczeniem wlotów powietrza. Są również bardzo wysokie w celu ochrony silnika przed zalaniem podczas jazdy w mokrym i błotnistym terenie.
Kupując quada do 10 tysięcy złotych musimy liczyć się z tym, że nie będzie to sprzęt najwyższej jakości oraz renomowanych marek – takich jak Honda czy Yamaha. Za topowy sprzęt trzeba grubo zapłacić. Drugą kwestią będzie specyfikacja samej maszyny – w ramach naszego budżetu możemy skupić się jedynie na rekreacyjnych quadach, które na pierwszy rzut oka przypominają masywne quady przełajowe, ale ich podobieństwo kończy się w tym miejscu. Rekreacyjne quady rzadko dysponują dużą mocą. Co więcej, jak wspominaliśmy wcześniej – są również napędzane wyłącznie przez tylną oś. Znalezienie maszyny 4WD w naszym przedziale cenowym jest prawie niemożliwe. Jednakże kto szuka ten znajdzie!
Jest to nieco większy sprzęt, do którego bez problemu może wsiąść również dorosła osoba. Varia wyposażony jest w czterosuwowy silnik o mocy ok. 12 KM. Taka konstrukcja pozwala już na zabawę w lekkim terenie. Czterokołowiec ma: terenowe, 8-calowe koła, hamulce tarczowe, półautomatyczną skrzynię biegów, wyposażoną dodatkowo w bieg wsteczny, rozrusznik, przednie i tylne oświetlenie i bagażnik. Cena nowego egzemplarza wynosi około 2,8 tys. złotych.
Phyton to quad z automatyczną skrzynią biegów, konstrukcyjnie bardzo zbliżony do modelu Varia. Zastosowano w nim również 12-konny silnik czterosuwowy o pojemności 125 cm3. W wersji z automatyczną skrzynią biegów czterokołowiec ma 7-calowe koła terenowe. W podstawowej wersji Phyton wyposażony jest w hamulce tarczowe z tyłu oraz bębnowe z przodu quada. Dopłacając ok. 200 zł do wersji podstawowej, otrzymamy m.in. hamulce tarczowe na przód, handbary, lusterka, światła LED oraz wzmocnione nadkola i licznik z sygnalizacją położenia biegu. Cena podstawowa to ok. 2500 zł.