Aby zostać zawodowym kierowcą wyścigowym, należy wcześniej przebrnąć przez kilka ważnych etapów. Jednym z nich jest zdobycie odpowiednich uprawnień – przedstawiamy najważniejsze informacje.
Wiele fanów motoryzacji marzy o tym, by zostać zawodowym kierowcą wyścigowym. Potrzebne nam będą nie tylko odpowiednie umiejętności, ale także przygotowanie wymaganych uprawnień. Wraz z rozwojem możliwości w Polsce pojawia się coraz więcej obiektów wyścigowych, które przyciągają masę miłośników sportów motorowych i potencjalnych zawodników. Droga do startu w zawodach jest jednak naprawdę długa. Sam proces zdobycia właściwych dokumentów może potrwać aż kilka tygodni.
Aby wziąć udział w zawodach wyścigowych, kluczową kwestią jest posiadanie licencji sportowej. Wniosek o jej wydanie należy złożyć w biurze Polskiego Związku Motorowego.
W celu uzyskania licencji zawodnika każdy kandydat musi wypełnić i przedstawić następujące dokumenty:
Przed złożeniem dokumentów w biurze Polskiego Związku Motorowego musimy dowiedzieć się, jakiego rodzaju licencji będziemy potrzebować. Dzielą się one na kilka typów i stopni, które są zależne m.in. od wieku, kategorii i dyscypliny, w której dany zawodnik pragnie wziąć udział.
Decydując się na karierę kierowcy wyścigowego, należy liczyć się z nieuniknionymi opłatami – zarówno za samo wyrobienie dokumentów, jak i przedłużenie ich ważności. Wydanie licencji to koszt oscylujący między 100 a 1220 złotych. Licencje muszą być odnawiane co rok.
Licencja | Opłata za nową licencję | Opłata za przedłużenie |
Stopień R | 520 zł | 500 zł |
Stopień RN | 420 zł | 400 zł |
Stopień R co-driver | 520 zł | 500 zł |
Stopień B, C Junior | 520 zł | 500 zł |
Stopień B, C | 520 zł | 500 zł |
W każdym przypadku licencję wydaje Zarząd Okręgowy PZM. Dodatkowo istnieją takie licencje jak licencja jednorazowa oraz licencja sponsorska. W przypadku licencji jednorazowej, koszt wyrobienia to 100 złotych, natomiast w przypadku licencji sponsorskiej – 800 złotych.
Inne koszty, jakie należy ponieść podczas ubiegania się o możliwość startu w zawodach, to przede wszystkim opłaty związane z kursem i egzaminem. Zarówno lekcje, jak i ostateczne testy są przeprowadzane w obrębie automobilklubów należących do Polskiego Związku Motorowego. Aby przystąpić do takiego kursu, a następnie egzaminu, należy zarezerwować dwa wolne dni i dysponować kwotą około 850 złotych.
W pierwszy dzień odbywają się zajęcia teoretyczne, natomiast w drugi – zajęcia praktyczne i egzamin. Podczas zajęć praktycznych kursanci korzystają z własnych samochodów i szlifują swoje umiejętności na specjalnym torze. W sytuacji niezaliczenia egzaminu istnieje możliwość jego powtórzenia za opłatą. Zaliczony egzamin potwierdzony jest odpowiednim certyfikatem, z którym można udać się do siedziby PZM.
Jak widać, cały proces ubiegania się o uzyskanie licencji i możliwości startu w zawodach wyścigowych, wymaga od kandydatów dużej cierpliwości, czasu oraz niemałych nakładów finansowych. Wiele osób może czuć się zniechęcona, jednak nie warto rezygnować ze swoich marzeń i pasji. W przyszłości na pewno się to opłaci – wyścigi samochodowe to niezwykła szansa na przetestowanie swoich umiejętności i rozwijanie motoryzacyjnych pasji.
(fot. pixabay.com)