Stunt motocyklowy to jedna z dyscyplin sportowych, która polega na popisowej jeździe oraz wykonywaniu skomplikowanych manewrów i akrobacji. Jaki motocykl dobrze sprawdzi się w tej roli?
Stunt motocyklowy to bardzo widowiskowa dyscyplina sportowa, która jest już popularna na całym świecie. Zadaniem zawodników podczas rywalizacji jest wykonywanie różnego rodzaju sztuczek, skomplikowanych manewrów i trików. Wymagają one od kierowców ogromnego doświadczenia, techniki, precyzji, a przede wszystkim znajomości swojego pojazdu. Pierwsze tego typu wyczyny kaskaderskie powstawały na potrzeby produkcji filmów, jednak obecnie każdy z nas może stać się prawdziwym zawodowcem. Niektóre modele motocykli są naprawdę tanie i łatwe do przerobienia pod stunt. Jedyne, o czym należy pamiętać, to aby nie szlifować swoich umiejętności na drogach publicznych. Do najpopularniejszych manewrów należą:
Wiele osób decyduje się spróbować swoich sił w stuncie motocyklowym, a jest to spowodowane m.in. tym, że nie potrzeba dużych nakładów finansowych, aby zacząć taką przygodę. Praktycznie każdy jednoślad nadaje się do tej dyscypliny. Wystarczy kilka przeróbek i gotowe – można rozpoczynać naukę jazdy na jednym kole.
Wśród elementów, które prawdopodobnie trzeba będzie zmodyfikować, znajdują się elementy ochronne, wyposażenie seryjne, układ chłodzenia, układ przeniesienia napędu, silnik i hamulec ręczny tylnego koła. Należy pamiętać, że większość trików jest wykonywana na bardzo niskich obrotach, dlatego nie warto sugerować się mocą zakupionego pojazdu.
To, co się najbardziej liczy w przypadku motocykli do stuntu, to rozłożenie masy oraz ogólna charakterystyka układu zasilania. Dlatego też, przed rozpoczęciem treningów, należy zlikwidować wszystkie elementy, które nie przydadzą się podczas wykonywania sztuczek. Trzeba będzie pozbyć się owiewek, lamp, liczników, klatki na silnik i stelażu. Jeśli chodzi o samą jednostkę napędową, konieczna będzie modyfikacja układu smarowania w silniku czterosuwowym. Warto również zadbać o większą chłodnicę lub manualny wyłącznik wentylatora oraz większą tylną zębatkę.
Z tak przygotowanym motocyklem można śmiało rozpoczynać swoją przygodę ze stuntem. Dzięki wykonanym przeróbkom pojazd będzie lżejszy i dostosowany do wykonywania najtrudniejszych manewrów. W innym przypadku, pomimo wybitnych umiejętności, nie będziemy w stanie wykonać idealnej sztuczki.
Jeśli jesteś osobą niedoświadczoną w stuncie motocyklowym, świetnym wyborem będzie Honda CB 500. Jest to pojazd niezwykle prosty, jeśli chodzi o budowę. Bez problemu będzie można go zmodyfikować w taki sposób, aby spełniał wszystkie sportowe założenia. Ma dwucylindrowy silnik, a tym samym mocny zakres niskich obrotów. W przypadku omawianej dyscypliny jest niezaprzeczalnym atutem. Inne zalety, o których należy wspomnieć, to wysoka wytrzymałość konstrukcji. Stalowa rama bez problemu przetrwa nawet najgorsze uderzenia o ziemię. Model Hondy CB 500 będzie strzałem w dziesiątkę, jeśli dopiero zaczynamy przygodę ze stuntem motocyklowym. Po nabraniu wystarczającego doświadczenia będzie można pomyśleć o czymś innym.
Dla nieco bardziej wymagających znakomitym wyborem będzie model, jakim jest Kawasaki ZX636R. Niestety, jeśli chodzi o przeróbki, nie będzie już tak łatwo, jak w przypadku Hondy CB 500. Kawasaki to zdecydowanie więcej możliwości, jednak najpierw trzeba mu poświęcić odpowiednio dużo czasu i zaangażowania w modyfikację. Dużym atutem tego modelu jest to, że doskonale sprawdzi się zarówno podczas sportowych wyczynów, jak i podczas codziennej jazdy po mieście. Jeśli więc szukasz uniwersalnego i wytrzymałego pojazdu, to ZX636R jest właśnie dla Ciebie. ZX636R został wyposażony w naprawdę świetny wtrysk, dzięki czemu doskonale radzi sobie nawet w trakcie pracy obrotów jałowych. Jak już wspomniano – jest to bardzo ważne w dyscyplinie sportowej, jaką jest stunt motocyklowy.
(fot. pixabay.com)