Motoryzacja to pasja, która często wiąże się z niemałymi kosztami. Do droższych kwestii z pewnością należy budowa auta przeznaczonego do wyścigów na torze. Ile kosztuje uruchomienie takiego pojazdu?
Osoby, które marzą o uczestnictwie w wyścigach na torze, muszą liczyć się przede wszystkim z koniecznością zakupienia lub skonstruowania odpowiednio przystosowanego samochodu. Dokładne możliwości oraz dodatkowe elementy wyposażenia są zależne przede wszystkim od tego, ile jesteśmy w stanie zainwestować w taki pojazd. Ceny mogą znacznie się wahać – szczególnie w przypadku, kiedy po kilku wyścigach poczujemy większe zamiłowanie do tego sportu.
Do rywalizacji na torze potrzebna nam będzie także odpowiednia licencja. Aby ją uzyskać, musimy przede wszystkim dysponować ważnym prawem jazdy na odpowiednią kategorię pojazdów, a następnie ukończyć kurs na certyfikat kierowcy wyścigowego. Konieczne jest także wstąpienie do dowolnego automobilklubu należącego do Polskiego Związku Motorowego, przedstawienie zaświadczenia o stanie zdrowia, a także uiszczenie obowiązkowych opłat. Warto pamiętać, że licencja ma ważność zaledwie na rok – po tym czasie musimy zgłosić się po nowy dokument, jednak proces jest wtedy znacznie prostszy i tańszy.
Wróćmy jednak do wcześniejszej kwestii – czego potrzebujemy, aby rozpocząć budowę auta do wyścigów na torze? Czym należy zająć się w pierwszej kolejności?
Plan budowy auta wyścigowego należy rozpocząć od informacji o tym, że na samym początku nie mamy narzuconych żadnych ograniczeń w kwestii wyboru konkretnego modelu samochodu oraz jego parametrów. Ważna jest w zasadzie jedynie sprawność danego pojazdu. Sporo osób zachęca również do wybierania wyłącznie samochodów z napędem na tylne koła. Choć nie jest to obowiązek, taki system znacznie ułatwia kontrolowanie pojazdu.
Wybrany przez nas model będzie stanowił swego rodzaju „bazę” pod nasz dalszy plan działania. Jego wartość będzie zatem początkowym kosztem, jaki poniesiemy, budując auto do wyścigów na torze. Cena, podobnie jak w przypadku zakupu samochodu do użytku codziennego, będzie zależała od jego marki oraz możliwości technicznych. Powinniśmy spodziewać się wydatku minimum kilku tysięcy złotych za starsze, używane modele.
Następnym istotnym punktem w planie budowy wymarzonego pojazdu wyścigowego jest zakup odpowiedniego hamulca ręcznego. Jego koszt zazwyczaj wynosi od 300 do 400 złotych – różnice wynikają głównie z cen ustanowionych przez sklep, w którym zdecydujemy się zrobić zakupy.
Kolejnym warunkiem koniecznym do spełnienia postawionego sobie celu jest zamontowanie pełnej klatki bezpieczeństwa, której cena to od 3 do nawet 7 tysięcy złotych. Jeśli jesteśmy już przy klatce bezpieczeństwa, warto wspomnieć o innych akcesoriach, które zadbają o naszą wygodę oraz ochronią nas przed ewentualnym uszczerbkiem na zdrowiu. Mowa tutaj o specjalnym kombinezonie, kasku oraz butach. Ceny specjalistycznej odzieży mogą wynosić około 1,5 do 2 tysięcy złotych. Na nasze bezpieczeństwo wpływ będą miały również odpowiednie fotele oraz pasy, których zakup będzie kosztował minimum 3 tysiące złotych.
W tej kwestii sprawa wygląda bardzo różnie. Wszystko zależy od tego, na jaki rodzaj silnika się zdecydujemy. Jedną z częściej wybieranych wersji jest rzędowy silnik wzmacniany turbosprężarkami. Ceny takich układów zaczynają się już od 3 tysięcy złotych, jednak ich maksymalna moc mieści się jedynie w przedziale 200–250 KM. W obecnych czasach najlepsze auta wyścigowe są w stanie osiągnąć moc, która mieści się w zakresie 500–1000 KM. Tego typu modele mogą mieć jednak wartość zbliżoną do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Kolejną ważną kwestią, której nie sposób pominąć, są amortyzatory. Odpowiednio dobrane mogą kosztować nawet 10 tysięcy złotych. Przy odrobinie cierpliwości możemy jednak znaleźć taki element w niższej cenie, co pozwoli nam sporo zaoszczędzić.
Wymienione powyżej elementy należą do grupy podstawowych części, których obecność w samochodzie przystosowanym do wyścigów na torze jest w zasadzie obowiązkowa. Do tego należy doliczyć także koszty utrzymania wymarzonego pojazdu, regularne kontrole, a wcześniej opłacenie pracy specjalisty, który pomoże nam w złożeniu wszystkich części w stabilną całość.
Jak widać, ciężko ustalić jest jakiekolwiek granice kosztów – zarówno dolne, jak i górne. Wiele zależy od naszych możliwości oraz wybranych elementów. Warto mieć jednak na uwadze swoje zdrowie oraz bezpieczeństwo, o które pomogą nam zadbać odpowiednio skompletowane części.