Przygotowując się do amatorskich wyścigów musisz rozważyć wiele istotnych czynników, które mogą zadecydować nie tylko o dopuszczeniu do wyścigu, ale także o stopniu Twojego bezpieczeństwa. Dziś sprawdzamy, czy klatka jest wymagana do startu w amatorskich seriach wyścigowych.
Od czasu do czasu zdarza się, że możemy zauważyć specjalne klatki bezpieczeństwa w samochodach osobowych przeznaczonych na drogi publiczne – na przykład w amerykańskich muscle carach. Jednakże niezaprzeczalnym faktem jest to, że klatki bezpieczeństwa są nieodzownym elementem sportów motorowych, a przede wszystkim rajdów samochodowych.
Klatka to niezwykle istotny element bezpieczeństwa w seriach wyścigowych. To właśnie dzięki niej wielu kierowców nie musi obawiać się utraty życia lub zdrowia w wyniku groźnego wypadku lub dachowania. Warto jednak wspomnieć, że kluczową funkcją klatki jest ochrona przy uderzeniu w duże przeszkody.
Zasady budowania klatki bezpieczeństwa są skrupulatnie opisane w załączniku J do międzynarodowego kodeksu sportowego FIA – a dokładniej w artykule 253, traktującym o bezpieczeństwie. Szereg znajdujących się tam zasad, regulacji i dokładnych wytycznych stanowi świetną bazę do zbudowania homologowanej klatki. Jednakże mówimy tutaj jedynie o wymaganym minimum, a wspomniane dodatkowe elementy wzmacniające, jakie możemy zastosować, dają konstruktorom duże pole do popisu.
Tyle o stronie technicznej dotyczącej klatek bezpieczeństwa. Decydując się na udział w seriach wyścigowych, nawet tych amatorskich, musisz rozważyć szereg kluczowych kwestii. Z pewnością pierwszą sprawą, która wypadałoby się zająć, jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu i przeprowadzenie niezbędnych modyfikacji, które wygenerowałyby istotną przewagę na trasie rajdu. Następnie rodzi się pytanie i wątpliwości związane z wymogiem klatek bezpieczeństwa w rajdach amatorskich – bo przecież gdziekolwiek nie spojrzeć, praktycznie wszystkie rajdówki są w nie wyposażone. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że są to zazwyczaj profesjonalne serie wyścigów regulowane przez FIA – Międzynarodową Federację Samochodową.
Jeśli chodzi o zapisy regulujące obowiązek stosowania klatek bezpieczeństwa, na pierwszy rzut oka sprawa ta może wydawać się dość zagmatwana – w zależności od rangi i statusu wyścigu, klatka może być zalecana lub obowiązkowa.
Według oficjalnych wytycznych, klatki bezpieczeństwa są obowiązkowe w przypadku takich serii wyścigów jak Driftingowe Mistrzostwa Polski i Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski. Organizatorzy tych wyścigów nie mogą sobie pozwolić na jakiekolwiek ryzyko związane ze zdrowiem i życiem zawodników. Zabójcza szybkość, nieutwardzona nawierzchnia i potężny zastrzyk adrenaliny to składniki potencjalnej katastrofy.
Jeśli planujesz startować w jakichkolwiek zawodach, zaopatrz się przynajmniej w najpotrzebniejsze minimum – bez względu na to, czy są to zawody o randze profesjonalnej, czy nie. Nawet z pozoru niegroźna stłuczka może okazać się zabójcza w skutkach. Nie wspominając już o ryzyku poważnego uszkodzenia ciała i potencjalnej niepełnosprawności, która wpłynie na całe Twoje życie.
W jaki sposób można zaopatrzyć się w klatkę bezpieczeństwa? W gruncie rzeczy do wyboru są dwie możliwości – zamówienie klatki u producenta, który weźmie pod uwagę wszystkie Twoje wymagania i preferencje. Minusy? Z pewnością będziesz musiał mocniej potrząsnąć sakiewką i dokopać się do ostatnich oszczędności – takie konstrukcje nie są tanie. Dlatego też, z pomocą przychodzi alternatywne rozwiązanie – samodzielnie wykonanie stalowej konstrukcji. Łap za spawarkę i do dzieła. To będzie również świetna okazja, by skorzystać z rozwiązań najlepszych inżynierów rajdowych.
(fot. pixabay.com)