Pomimo swoich niepozornych gabarytów, czujnik ciśnienia oleju to niezwykle istotny element układu smarowania silnika, przekładającego się na prawidłowe funkcjonowanie spalinowych jednostek napędowych.
Czujnik ciśnienia oleju jest wyjątkowo zdradliwym elementem układu smarowania silnika. Awaria tego czujnika może nie tylko zmylić niedzielnego kierowcę, ale również doświadczonego mechanika – eksperta w swoim fachu. Czujnik ciśnienia oleju montowany jest zazwyczaj powyżej miski olejowej. Jego zadaniem jest monitorowanie ciśnienia oleju. Analogicznie, jeśli układ wykryje nieprawidłowości, na desce rozdzielczej dojrzysz lampkę przypominającą oliwiarkę.
W kontekście codziennego użytkowania samochodu kontrolka ciśnienia oleju zapala się w momencie włączenia zapłonu w celu przeprowadzenia diagnostyki układu. Po pozytywnym przebiegu badania kontrolka gaśnie. Jeśli kontrolka ciśnienia oleju zapali się podczas utrzymywania niskich obrotów, kluczowe okaże się przeprowadzenie kontroli układu smarowania elementów silnika. Co gorsza, jeśli lampka kontrolna zapali się podczas utrzymywania wysokich obrotów, sytuacja jest alarmowa i należy niezwłocznie zająć się potencjalnym problemem. Najczęściej oznacza to skrajnie niski poziom oleju, poważny przeciek, czy też uszkodzenie samego czujnika ciśnienia oleju.
Ważne, by sprawdzić, czy czujnik ciśnienia oleju prawidłowo funkcjonuje. Nierzadko okazuje się, że czujnik nie informuje o nieprawidłowościach z powodu uszkodzenia lub zerwania przewodu między nim a wskaźnikiem. W takim wypadku powinniśmy użyć omomierza, po odłączeniu przewodu od czujnika, w celu sprawdzenia rezystancji pomiędzy jego końcówką a masą pojazdu. Jeśli miernik wskaże zaledwie kilka omów, oznacza to, że czujnik jest uszkodzony. Jeśli więcej, obwód został przerwany. Późniejsza weryfikacja pozwoli znaleźć dokładną przyczynę awarii.
W końcu, w niektórych warunkach kontrolka ciśnienia może na przemian gasnąć i się zapalać. Nie oznacza to jednak, że jest to powód do obaw. Jeśli sytuacja ma miejsce w trakcie zmian kierunku jazdy lub prędkości (zakręty, gwałtowne hamowanie i przyspieszanie), to może okazać się, że w misce olejowej jest zbyt niski poziom oleju. Ważne, aby natychmiast uzupełnić olej. Siły działające na samochód i znajdujące się w nim płyny, sprawiają, że przewód ssący i pompa oleju zaciąga powietrze.
Zwracajmy szczególną uwagę na kontrolkę ciśnienia oleju i nie lekceważmy wczesnych sygnałów alarmowych. To jeden z powodów, który może negatywnie wpłynąć na stan techniczny jednostki napędowej.
Zdjęcie główne: Skica911/pixabay.com