Historia samochodów BMW M

Historia samochodów BMW M

Artykuł sponsorowany

BMW M, które z czasem stało się BMW M GmbH, to marka, która powstała z inicjatywy kilkunastu entuzjastycznych ludzi.

BMW M, które z czasem stało się BMW M GmbH, to marka, która powstała z inicjatywy kilkunastu entuzjastycznych ludzi. To ich pasji oraz uporowi w dążeniu do celu zawdzięczamy sportowe samochody tego koncernu. To oni wiedzieli, jak wykorzystać maksymalnie BMW.

Dlaczego warto poznać historię BMW M?

Historia motoryzacji jest naprawdę długa i bogata. O ile informacje na temat przeszłości danego egzemplarza pojazdu możesz poznać dzięki takim aplikacjom, jak dekoder VIN, to historia danej marki czy serii nie jest już tak oczywista. Jedną z marek, która wciąż nie jest do końca odkryta, to BMW, a konkretnie jej sportowe samochody. Oto nasz przewodnik po BMW M.

Jak powstało BMW M?

BMW M, a od kilkunastu lat BMW Motorsport GmbH, to spółka zależna zajmująca się sportami wyścigowymi, początkowo utworzona w celu wspierania programu sportów motorowych BMW w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Jest to siostrzana spółka głównego koncernu. BMW M dostarczyło wiele z kultowych modeli pojazdów niemieckiego producenta.

BMW M zostało założone w maju 1972 roku. Wówczas nad ulepszonymi wersjami pojazdów pracowało 35 pracowników. Do 1988 roku firma rozrosła się do 400 pracowników i szybko stała się fundamentalną częścią obecności BMW na rynku.

Pierwsze auto z szyldem BMW M – legendarne BMW M1

Pierwszym samochodem sprzedawanym z plakietką M było BMW M1, zaprojektowane przez Paula Bracqa. Auto miało swoją premierę w Paryżu w 1978 roku. Było to coupé z silnikiem sześciocylindrowym o mocy 277 KM, pochodzącym z modelu 3.0 CSL, osiągało prędkość do 265 km/h. Wyprodukowano tylko 456 egzemplarzy M1.

W późniejszym okresie model ten został przekształcony w auto wyścigowe. Model wziął udział w serii wyścigów jednomiejscowych Procar. Mimo że w tych zawodach startowali tacy kierowcy, jak Hans-Joachim Stuck, Niki Lauda i Nelson Piquet, przetrwał on tylko dwa lata.

Kolejne perełki od BMW M

W 1979 r. pojawił się samochód uważany za pierwszy prawdziwy samochód M, który był przeznaczony do jazdy po drogach. BMW M535i było poprzednikiem modelu E28 M5 i stanowiło wyczynową odmianę popularnego sedana BMW serii 5. Napędzany przez 3,5-litrowy silnik M30B34 o mocy 215 KM, posiadał fotele Recaro, większe hamulce, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i skrzynię biegów o krótkim przełożeniu.

Prawdopodobnie najbardziej przełomowym rokiem w historii BMW M był 1986, kiedy to na rynek trafiło E30 M3. Pierwsze M3 dysponowało silnikiem o pojemności 2,3 litra. Jego moc wynosiła 197 KM. Jednak późniejsze modele Evolution i Sport Evolution dysponowały już odpowiednio 217 KM i 235 KM. Rozpędzanie się od 0 do 100 km/h w 6,9 s, w połączeniu z prowadzeniem przypominającym samochód turystyczny, był to wspaniały pakiet, który do dziś jest wysoko ceniony.

BMW 850CSi było najbliższe supersamochodu. Był to pojazd M tylko z nazwy, który zastąpił prototyp M8. Silnik 850i został tak gruntownie zestrojony, że BMW nadało mu nowy kod – S70. Silnik V12 o pojemności 5,6 litra – jedyny samochód M wyposażony w 12 cylindrów – i mocy 375 KM pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną ograniczoną do 250 km/h na godzinę. Był to flagowy samochód BMW w tamtym czasie.

W kolejnych latach BMW M wypuszczał kolejne modele. Pojawiły się E36 M3, E39 M5 oraz E46 M3. Ten ostatni jest uważany za jedno z najlepszych aut z serii sportowej. W 2009 roku do salonów trafiły pierwsze SUV-y: X5 M oraz X6 M. Obecnie BMW M dopracowuje swoje nowe projekty i wydaje się, że kolejnym krokiem są pojazdy hybrydowe.

Zdjęcie główne: unsplash.com

KATEGORIE
TAGI