Geometria kół — dlaczego jest ważna przed zimą?

Geometria kół — dlaczego jest ważna przed zimą?

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Geometria kół to określenie, o którym słyszało większość właścicieli samochodów. Jednak nie każdy z nich wie, co ono tak naprawdę oznacza, a ma ona duży wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Geometria kół to określenie, o którym słyszało większość właścicieli samochodów. Jednak nie każdy z nich wie, co ono tak naprawdę oznacza, a ma ona duży wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Geometria kół skupia się na odpowiednim ustawieniu elementów układu kierowniczego. Oprócz tego musi on też oczywiście być sprawny, aby samochód odpowiednio reagował na wszystkie ruchy kierownicą. Geometria kół ma więc znaczenie na to, jak prowadzi się samochód. Warto więc o nią zadbać i pamiętać o tej kwestii szczególnie zimą.

Geometria kół a zbieżność – to samo, czy coś zupełnie innego?

Zbieżność kół to kolejny zwrot, który słyszało wielu kierowców. Zdarza się, że ktoś uważa, że oba terminy w gruncie rzeczy oznaczają to samo. Jednak tak nie jest. Zbieżność kół to tylko jeden z elementów ustawiania prawidłowej geometrii kół. Tak więc prawidłowa zbieżność kół nie zawsze będzie oznaczać, że mają one także właściwą geometrię. Oczywiście zarówno co do zmiany zbieżności, jak i geometrii kół w każdym przypadku powinien wypowiedzieć się mechanik. To on dzięki wiedzy i doświadczeniu będzie mógł prawidłowo ocenić oba elementy. Jednak są sygnały, po których sam możesz mieć podejrzenie, że z geometrią Twojego pojazdu jest coś nie tak.

Objawy nieprawidłowej geometrii kół

Do objawów, które mogą oznaczać, to, że geometria kół w Twoim samochodzie jest nieprawidłowa, można zaliczyć:

  • zauważalne różnice w zużyciu tej samej opony po jej dwóch stronach, może też zdarzyć się, że opony po jednej stronie samochodu będą bardziej wyeksploatowane niż te po drugiej;
  • jedno z kół nie dotyka nawierzchni wtedy, kiedy samochód stoi na płaskiej powierzchni;
  • piski lub inne dźwięki dobiegające z elementów układu kierowniczego.

Oprócz tego, jeśli czujesz, że dużo trudniej Ci się skręca, to znaczy kierownica stawia większy opór, to także może oznaczać, że korekty wymagają jakieś elementy geometrii kół.

Dlaczego geometria kół jest tak ważna?

Jeśli chcesz, żeby samochód jechał cały czas na wprost, kiedy tak właśnie jest skierowana kierownica, to właśnie geometria musi być prawidłowa. Ma ona wpływ także na zużycie się opon i innych elementów układu kierowniczego. Jeśli auto będzie znosić cały czas na jedną stronę, to właśnie poszczególne elementy po tej stronie mogą ulec szybszemu zużyciu, a w niektórych przypadkach nawet awarii. Zignorowanie tego aspektu konserwacji samochodu może więc prowadzić do poniesienia kosztów związanych z poważniejszymi naprawami.

Czemu geometria kół zimą jest szczególnie ważna?

Musisz pamiętać, że geometria kół ma wpływ na to, jak samochód będzie wykonywał poszczególne manewry. Nawet jazda w pełni sprawnym samochodem na śliskiej, np. oblodzonej nawierzchni jest znacznie trudniejsza niż w idealnych warunkach. Jeśli dołoży się do tego złą geometrię, to jest to po prostu sposób na to, żeby stracić kontrolę nad samochodem.

Kolejnym powodem, dla którego warto zwrócić uwagę na geometrię kół zimą, jest sytuacja, w której wymieniasz opony samemu. Po każdej wymianie opon warto sprawdzić także geometrię, a jeśli nie wszystkie jej elementy to przynajmniej zbieżność kół. Opony zimowe nie są dokładną kopią tych letnich, dlatego, jeśli się je zamontuje, może okazać się, że zmieniła się przez to także zbieżność kół.

Geometria kół – jak ją poprawić?

Jeśli nie jesteś zawodowym mechanikiem, to najlepiej jest oczywiście zostawić tę sprawę fachowcowi. Taką usługę będziesz mógł zlecić w niemal każdym warsztacie samochodowym czy u wulkanizatora. Z tego powodu, jeśli zmieniasz opony na zimowe, także warto zrobić to w warsztacie. Mechanik będzie mógł jednocześnie sprawdzić także geometrię kół i poprawić ją, jeśli będzie tego wymagała.

Fot.: materiał prasowy Klienta.

KATEGORIE