Jak się nawadniać przed startem w rajdzie? Oto nasze porady

Jak się nawadniać przed startem w rajdzie? Oto nasze porady

Jak ważna jest woda w życiu kierowcy rajdowego? Oto najważniejsze informacje dotyczące dbania o formę przed startem w rajdzie.

Właściwe nawodnienie organizmu jest niezbędne do utrzymania jego prawidłowego funkcjonowania. Jest to szczególnie ważne w przypadku sportowców – także tych startujących w zawodach motoryzacyjnych.

Rola wody dla organizmu jest kluczowa – nie możemy zapominać o odpowiednim nawodnieniu

Woda pozwala nam ugasić pragnienie, jednakże nie jest to jej jedyna funkcja. Odgrywa ogromną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu każdego układu w naszym organizmie. Bez odpowiedniego nawodnienia liczne procesy, które zachodzą w naszym ciele, nie mogą się poprawnie odbywać. Woda wspomaga wchłanianie składników pokarmowych w jelitach, a także umożliwia działanie enzymów trawiennych. A to tylko niektóre z jej licznych funkcji, które podkreślają kluczowe znaczenie tego prostego związku w życiu kierowców.

Poziom płynów w organizmie powinien utrzymywać się na stałym poziomie – w innym wypadku możemy doprowadzić do bardzo niebezpiecznego odwodnienia. Woda jest elementem każdej części i komórki naszego ciała. Odpowiada za transport minerałów oraz usuwanie substancji toksycznych. Jej bardzo ważną rolą jest również utrzymywanie stałej temperatury – zarówno podczas upałów, jak i w chłodniejsze dni. Rajdowcy muszą liczyć się z zawodami w różnych warunkach atmosferycznych, jednak niezależnie od sytuacji nawodnienie jest podstawą.

Jakie są objawy odwodnienia?

Pierwszym z objawów odwodnienia jest wzmożone uczucie pragnienia. Następnie pojawiają się dolegliwości takie jak uciążliwy ból głowy, zmęczenie oraz większa podatność na stres. W efekcie koncentracja znacznie spada, co może mieć tragiczne skutki na trasie rajdu. Każdy zawodnik powinien zatem na bieżąco dbać o nawadnianie. Organizm traci w ciągu dnia około dwóch litrów wody, jednak podczas uczestnictwa w zawodach ilość ta może znacznie wzrosnąć.

Woda w życiu kierowców rajdowych

Odpowiednie nawodnienie jest bardzo ważne dla osiągnięcia optymalnej zdolności wysiłkowej w trakcie zawodów. Ilość wody potrzebna dla danego kierowcy rajdowego jest ściśle uzależniona od tempa pocenia się, wymiarów ciała, wieku oraz płci. Należy również uwzględnić, w jakich okolicznościach będzie odbywać się rajd – czy w dany dzień będzie gorąco, czy też nieco chłodniej. Wysoka temperatura otoczenia wpływa na ilość potu wydzielanego przez organizm, zatem w upalne dni należy pić zdecydowanie więcej.

Problemy z koncentracją

Od wielu lat prowadzone są badania, jak woda wpływa na zachowanie kierowców. Pod uwagę brani są kierowcy ciężarówek i samochodów osobowych, a także kierowcy wyścigowi i rajdowi. Hiszpański automobilklub opublikował badania, które wskazywały na to, że odwodnienie zmniejsza poziom koncentracji aż o 27 procent. Jeżeli chodzi o zawodników rajdowych, może to diametralnie wpłynąć na ich wyniki i bezpieczeństwo podczas jazdy. Trasy wymagają stuprocentowego zaangażowania i skupienia, by jak najlepiej pokonywać przeszkody i w porę reagować na wszelkie przeciwności. Brak dostatecznej ilości wody w organizmie kierowców rajdowych może powodować podobne skutki uboczne jak spożycie alkoholu.

Zadbaj o formę przed rajdem samochodowym

Sprawny samochód to nie wszystko! Liczy się także sprawność zawodników, która jest uzależniona od ich ogólnego stanu psychofizycznego. Właściwe przygotowanie przed rajdem to jeden z czynników, który może mieć decydujący wpływ na ostateczne wyniki. Takie zawody to zazwyczaj kilka dni intensywnej jazdy, która wymaga od kierowców pełnej koncentracji i doskonałej kondycji fizycznej.

Oprócz przygotowania obejmującego różnorakie ćwiczenia oraz dobrze zbilansowaną dietę niezwykle ważne jest odpowiednie nawodnienie. Optymalna ilość płynów, którą dorosły człowiek powinien dostarczyć organizmowi, to około 2–2,5 litra dziennie. Dawka powinna być odpowiednio zwiększona, jeżeli będziemy narażeni na wzmożony wysiłek fizyczny i wysokie temperatury. W takich warunkach człowiek zdecydowanie szybciej się poci – to znaczące źródło utraty płynów.

Przygotowanie przed rajdem – jak się prawidłowo nawodnić?

Wypicie 2,5 litra wody tuż przed startem w rajdzie samochodowym nie jest najlepszym pomysłem. Zbyt duża ilość płynów przyjętych na raz, może spowodować bardzo duży dyskomfort, a w skrajnych przypadkach nawet wymioty. Przed trasą należy wypić około 200–600 ml wody, która tylko częściowo wypełni żołądek – dzięki temu kierowca nie utraci poczucia lekkości i swobody.

Pozostała ilość płynów powinna być uzupełniona odpowiednio wcześniej. Najlepszym wyjściem jest regularne picie małych ilości; w ten sposób organizm będzie cały czas w świetnej formie. Zbyt szybkie wypicie kilku litrów wody może skutkować różnymi dolegliwościami.

Woda, czyli klucz do sukcesu

Choć mogłoby się wydawać, że praca kierowcy rajdowego nie wiąże się ze zbyt dużym wysiłkiem fizycznym, rzeczywistość jest zupełnie inna. Podczas takich rajdów pracują niemal wszystkie mięśnie ciała. Kierowcy są spięci, skoncentrowani, a czasami narażeni na wyjątkowo ostre słońce. Każdy zawodnik powinien mieć na uwadze odpowiednie przygotowanie organizmu, bez którego osiągnięcie upragnionego sukcesu będzie niemożliwe. Woda jest kluczowa, aby zachować pełnię sił na całej trasie. 

(fot. pixabay.com)

KATEGORIE
TAGI