Licencja kierowcy wyścigowego – ile to kosztuje?

Licencja kierowcy wyścigowego – ile to kosztuje?

Udział w profesjonalnych wyścigach samochodowych wymaga odpowiedniego przygotowania. Musimy między innymi zaopatrzyć się w wymagane dokumenty – podpowiadamy, jak się za to zabrać.

Aby zostać zawodowym kierowcą wyścigowym, należy wcześniej przebrnąć przez kilka ważnych etapów. Jednym z nich jest zdobycie odpowiednich uprawnień – przedstawiamy najważniejsze informacje.

Pierwszy krok na drodze do zostania kierowcą wyścigowym: licencja

Wiele fanów motoryzacji marzy o tym, by zostać zawodowym kierowcą wyścigowym. Potrzebne nam będą nie tylko odpowiednie umiejętności, ale także przygotowanie wymaganych uprawnień. Wraz z rozwojem możliwości w Polsce pojawia się coraz więcej obiektów wyścigowych, które przyciągają masę miłośników sportów motorowych i potencjalnych zawodników. Droga do startu w zawodach jest jednak naprawdę długa. Sam proces zdobycia właściwych dokumentów może potrwać aż kilka tygodni. 

Aby wziąć udział w zawodach wyścigowych, kluczową kwestią jest posiadanie licencji sportowej. Wniosek o jej wydanie należy złożyć w biurze Polskiego Związku Motorowego.

Jakie dokumenty będą potrzebne? 

W celu uzyskania licencji zawodnika każdy kandydat musi wypełnić i przedstawić następujące dokumenty:

  • wniosek o przyznanie certyfikatu sportu motorowego,
  • zaświadczenie z egzaminu,
  • formularz z wypełnionymi danymi osobowymi,
  • orzeczenie psychologiczne,
  • zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań,
  • zdjęcie w trzech kopiach,
  • dokument potwierdzający uiszczenie opłaty za wydanie licencji,
  • potwierdzenie przynależności do automobilklubu,
  • w przypadku osób niepełnoletnich – zgodę opiekunów prawnych.

Rodzaje licencji

Przed złożeniem dokumentów w biurze Polskiego Związku Motorowego musimy dowiedzieć się, jakiego rodzaju licencji będziemy potrzebować. Dzielą się one na kilka typów i stopni, które są zależne m.in. od wieku, kategorii i dyscypliny, w której dany zawodnik pragnie wziąć udział.

  1. R – międzynarodowa licencja rajdowa kierowcy. Dzięki niej możliwe będzie wzięcie udziału w charakterze kierowcy bądź pilota w RSMP, GSMP, RMPST, HRSMP, a także w zawodach umieszczonych w międzynarodowym kalendarzu FIA (na terenie Polski i poza jej granicami).
  2. RN – licencja rajdowa kierowcy, upoważniająca do udziału w zawodach w charakterze zawodnika lub kierowcy w rajdach RO, RMPST, HRSMP i GSMP, a także we wszystkich odpowiednikach organizowanych na terenie Unii Europejskiej. Ponadto umożliwia uczestnictwo w rajdach RO, HRSMP oraz RMPST w charakterze pilota.
  3. R co-driver – upoważnia do udziału w charakterze pilota w RSMP, HRSMP oraz w ich odpowiednikach na terenie Unii Europejskiej.
  4. B, C Junior – licencja uprawniająca do wzięcia udziału w wyścigach płaskich i rallycrossie (dla zawodników w wieku od 14 do 17 lat, z ograniczeniami dotyczącymi pojemności silnika). 
  5. B, C – licencja dla kierowców upoważniająca do wzięcia udziału w wyścigach płaskich, wyścigach górskich i rallycrossie.

Ile kosztuje wyrobienie licencji?

Decydując się na karierę kierowcy wyścigowego, należy liczyć się z nieuniknionymi opłatami – zarówno za samo wyrobienie dokumentów, jak i przedłużenie ich ważności. Wydanie licencji to koszt oscylujący między 100 a 1220 złotych. Licencje muszą być odnawiane co rok.

LicencjaOpłata za nową licencjęOpłata za przedłużenie
Stopień R520 zł500 zł
Stopień RN420 zł400 zł
Stopień R co-driver520 zł500 zł
Stopień B, C Junior520 zł500 zł
Stopień B, C520 zł500 zł

W każdym przypadku licencję wydaje Zarząd Okręgowy PZM. Dodatkowo istnieją takie licencje jak licencja jednorazowa oraz licencja sponsorska. W przypadku licencji jednorazowej, koszt wyrobienia to 100 złotych, natomiast w przypadku licencji sponsorskiej – 800 złotych. 

Pozostałe koszty

Inne koszty, jakie należy ponieść podczas ubiegania się o możliwość startu w zawodach, to przede wszystkim opłaty związane z kursem i egzaminem. Zarówno lekcje, jak i ostateczne testy są przeprowadzane w obrębie automobilklubów należących do Polskiego Związku Motorowego. Aby przystąpić do takiego kursu, a następnie egzaminu, należy zarezerwować dwa wolne dni i dysponować kwotą około 850 złotych.

W pierwszy dzień odbywają się zajęcia teoretyczne, natomiast w drugi – zajęcia praktyczne i egzamin. Podczas zajęć praktycznych kursanci korzystają z własnych samochodów i szlifują swoje umiejętności na specjalnym torze. W sytuacji niezaliczenia egzaminu istnieje możliwość jego powtórzenia za opłatą. Zaliczony egzamin potwierdzony jest odpowiednim certyfikatem, z którym można udać się do siedziby PZM. 

Jak widać, cały proces ubiegania się o uzyskanie licencji i możliwości startu w zawodach wyścigowych, wymaga od kandydatów dużej cierpliwości, czasu oraz niemałych nakładów finansowych. Wiele osób może czuć się zniechęcona, jednak nie warto rezygnować ze swoich marzeń i pasji. W przyszłości na pewno się to opłaci – wyścigi samochodowe to niezwykła szansa na przetestowanie swoich umiejętności i rozwijanie motoryzacyjnych pasji. 

(fot. pixabay.com)

KATEGORIE
TAGI