
Udział w profesjonalnych wyścigach samochodowych wymaga odpowiedniego przygotowania. Musimy między innymi zaopatrzyć się w wymagane dokumenty – podpowiadamy, jak się za to zabrać.
Aby zostać zawodowym kierowcą wyścigowym, należy wcześniej przebrnąć przez kilka ważnych etapów. Jednym z nich jest zdobycie odpowiednich uprawnień – przedstawiamy najważniejsze informacje.
Pierwszy krok na drodze do zostania kierowcą wyścigowym: licencja
Wiele fanów motoryzacji marzy o tym, by zostać zawodowym kierowcą wyścigowym. Potrzebne nam będą nie tylko odpowiednie umiejętności, ale także przygotowanie wymaganych uprawnień. Wraz z rozwojem możliwości w Polsce pojawia się coraz więcej obiektów wyścigowych, które przyciągają masę miłośników sportów motorowych i potencjalnych zawodników. Droga do startu w zawodach jest jednak naprawdę długa. Sam proces zdobycia właściwych dokumentów może potrwać aż kilka tygodni.
Aby wziąć udział w zawodach wyścigowych, kluczową kwestią jest posiadanie licencji sportowej. Wniosek o jej wydanie należy złożyć w biurze Polskiego Związku Motorowego.
Jakie dokumenty będą potrzebne?
W celu uzyskania licencji zawodnika każdy kandydat musi wypełnić i przedstawić następujące dokumenty:
- wniosek o przyznanie certyfikatu sportu motorowego,
- zaświadczenie z egzaminu,
- formularz z wypełnionymi danymi osobowymi,
- orzeczenie psychologiczne,
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań,
- zdjęcie w trzech kopiach,
- dokument potwierdzający uiszczenie opłaty za wydanie licencji,
- potwierdzenie przynależności do automobilklubu,
- w przypadku osób niepełnoletnich – zgodę opiekunów prawnych.
Rodzaje licencji
Przed złożeniem dokumentów w biurze Polskiego Związku Motorowego musimy dowiedzieć się, jakiego rodzaju licencji będziemy potrzebować. Dzielą się one na kilka typów i stopni, które są zależne m.in. od wieku, kategorii i dyscypliny, w której dany zawodnik pragnie wziąć udział.
- R – międzynarodowa licencja rajdowa kierowcy. Dzięki niej możliwe będzie wzięcie udziału w charakterze kierowcy bądź pilota w RSMP, GSMP, RMPST, HRSMP, a także w zawodach umieszczonych w międzynarodowym kalendarzu FIA (na terenie Polski i poza jej granicami).
- RN – licencja rajdowa kierowcy, upoważniająca do udziału w zawodach w charakterze zawodnika lub kierowcy w rajdach RO, RMPST, HRSMP i GSMP, a także we wszystkich odpowiednikach organizowanych na terenie Unii Europejskiej. Ponadto umożliwia uczestnictwo w rajdach RO, HRSMP oraz RMPST w charakterze pilota.
- R co-driver – upoważnia do udziału w charakterze pilota w RSMP, HRSMP oraz w ich odpowiednikach na terenie Unii Europejskiej.
- B, C Junior – licencja uprawniająca do wzięcia udziału w wyścigach płaskich i rallycrossie (dla zawodników w wieku od 14 do 17 lat, z ograniczeniami dotyczącymi pojemności silnika).
- B, C – licencja dla kierowców upoważniająca do wzięcia udziału w wyścigach płaskich, wyścigach górskich i rallycrossie.
Ile kosztuje wyrobienie licencji?
Decydując się na karierę kierowcy wyścigowego, należy liczyć się z nieuniknionymi opłatami – zarówno za samo wyrobienie dokumentów, jak i przedłużenie ich ważności. Wydanie licencji to koszt oscylujący między 100 a 1220 złotych. Licencje muszą być odnawiane co rok.
Licencja | Opłata za nową licencję | Opłata za przedłużenie |
Stopień R | 520 zł | 500 zł |
Stopień RN | 420 zł | 400 zł |
Stopień R co-driver | 520 zł | 500 zł |
Stopień B, C Junior | 520 zł | 500 zł |
Stopień B, C | 520 zł | 500 zł |
W każdym przypadku licencję wydaje Zarząd Okręgowy PZM. Dodatkowo istnieją takie licencje jak licencja jednorazowa oraz licencja sponsorska. W przypadku licencji jednorazowej, koszt wyrobienia to 100 złotych, natomiast w przypadku licencji sponsorskiej – 800 złotych.
Pozostałe koszty
Inne koszty, jakie należy ponieść podczas ubiegania się o możliwość startu w zawodach, to przede wszystkim opłaty związane z kursem i egzaminem. Zarówno lekcje, jak i ostateczne testy są przeprowadzane w obrębie automobilklubów należących do Polskiego Związku Motorowego. Aby przystąpić do takiego kursu, a następnie egzaminu, należy zarezerwować dwa wolne dni i dysponować kwotą około 850 złotych.
W pierwszy dzień odbywają się zajęcia teoretyczne, natomiast w drugi – zajęcia praktyczne i egzamin. Podczas zajęć praktycznych kursanci korzystają z własnych samochodów i szlifują swoje umiejętności na specjalnym torze. W sytuacji niezaliczenia egzaminu istnieje możliwość jego powtórzenia za opłatą. Zaliczony egzamin potwierdzony jest odpowiednim certyfikatem, z którym można udać się do siedziby PZM.
Jak widać, cały proces ubiegania się o uzyskanie licencji i możliwości startu w zawodach wyścigowych, wymaga od kandydatów dużej cierpliwości, czasu oraz niemałych nakładów finansowych. Wiele osób może czuć się zniechęcona, jednak nie warto rezygnować ze swoich marzeń i pasji. W przyszłości na pewno się to opłaci – wyścigi samochodowe to niezwykła szansa na przetestowanie swoich umiejętności i rozwijanie motoryzacyjnych pasji.
(fot. pixabay.com)