Jak rozpocząć przygodę z rajdami samochodowymi?

Jak rozpocząć przygodę z rajdami samochodowymi?
Chcesz rozpocząć przygodę z rajdami samochodowymi, jednak nie wiesz jak? Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, jak zacząć i o czym pamiętać przed pierwszym startem!

Chęć do ścigania się, kask i auto z ważnym badaniem technicznym. Tyle wystarczy, aby rozpocząć przygodę z rajdami (przynajmniej tymi amatorskimi). Co później?

Chęć do ścigania się, kask i auto z ważnym badaniem technicznym. Tyle wystarczy, aby rozpocząć przygodę z rajdami (przynajmniej tymi amatorskimi). Co później?

Wiele osób, przede wszystkim młodych chłopców marzy o zostaniu drugim Krzysztofem Hołowczycem czy Robertem Kubicą. Okazuje się, że rozpoczęcie przygody z rajdami wcale nie musi być trudne. Jest to prostsze, niż myślisz. Wystarczy, że masz samochód z ważnymi badaniami technicznymi, odpowiedni kask i chęć do startów w różnych częściach Polski. Potrzebna Ci odpowiednia strategia, wola walki i motywacja, a możesz osiągnąć naprawdę dużo. Najlepiej zacząć od rajdów KJS. 

Czym są rajdy KJS

Fanom sportowej jazdy ten skrót mówi wiele. Praktycznie każdy od tego zaczynał. Konkursowa Jazda Samochodem to organizowane przez automobilkluby zawody dla początkujących. Odbywają się na zamkniętych drogach, placach czy innych terenach. Co cechuje taki wyścig? Przede wszystkim jest legalny i bezpieczny – amatorzy mogą w profesjonalnych warunkach pokazać swoje umiejętności, zdobywając ciekawe nagrody. Co ciekawe, aby ścigać się w wyższych rangą zawodach, punkty zdobyte w KJS są niezbędne. W Konkursowej Jeździe Samochodem nie potrzebujesz klatki czy foteli kubełkowych, na wyższym etapie już tak. Ponadto szczebel wyżej to również wyższe opłaty. Już wiesz, że swoją przygodę z rajdami samochodowymi powinieneś rozpocząć od KJS.

Zmiany w samochodzie przygotowane pod KJS

Wiadomo, jeśli chcesz odnieść sukces nawet w najniższej randze wyścigów, musisz nieco zmienić swój samochód. Oto kilka przykładów, jak sprawić, aby zajmowanie wyższych miejsc było łatwiejsze: 

  • twardsze zawieszenie – klucz do pewnego i szybkiego pokonywania zakrętów. Pamiętaj jednak o tym, żeby nie przesadzić. Polskie drogi od razu przywołają Cię do porządku,
  • zmiana geometrii przedniej osi – warto tutaj postawić na lekki “negatyw” z przodu, dzięki czemu samochód również lepiej pokona każdy zakręt,
  • zmiany w silniku – kwestia sporna. Wyższa moc może sprawić, że jazda będzie przyjemniejsza. Czasem jednak tym słabszym pojazdem można ograć te mocniejsze. Na silniku skup się dopiero po ważniejszych zmianach,
  • zainwestuj w fotele – najlepsze będą kubełkowe. Na zakrętach nie będzie Tobą rzucać jak w rollercoasterze. 

Koszty startu w KJS

Nie mówimy tutaj o ogromnych sumach. Wpisowe oscyluje w granicach 100-200 złotych, dzięki czemu sam wyścig jest dostępny praktycznie dla wszystkich. Do tego warto doliczyć paliwo i ewentualne naprawy po starcie. Tak naprawdę to jedyne koszty. No, chyba że chcesz tuningować swoje auto, jak opisaliśmy to powyżej. Zmiany te na pewno pomogą, jednak nie są konieczne. Jak to wygląda? Sam tuning silnika to koszty powyżej 2 tysięcy złotych. Odliczając tę niekonieczną zmianę trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 5 tysięcy złotych, jeśli myślisz o kubełkowych fotelach na przód, twardszym zawieszeniu i zmianie geometrii przedniej osi. 

Gdzie startować?

Okazuje się, że startować w Konkursowej Jeździe Samochodem można w wielu miejscach w Polsce. Automobilklubów jest dużo, dzięki czemu nie będziesz miał problemów z wyborem. Przykładem może być Speedway Wanda z Krakowa, Team Szuster w Kielcach, Leszczyńskie Byki w Poznaniu czy Auto Klub Dziennikarzy Polskich w Warszawie. Każda z tych organizacji regularnie organizuje KJS-y – śledź ich na Facebooku, sprawdzaj strony internetowe, a będziesz na bieżąco. O organizacji rajdu dowiesz się dużo wcześniej, pamiętaj jednak, że w wielu przypadkach liczba miejsc jest ograniczona, więc zapisz się i opłać wpisowe odpowiednio wcześnie. Tak naprawdę to wszystko, aby rozpocząć przygodę z rajdami samochodowymi. Nie musisz nawet inwestować w samochód – wystarczy kilkaset złotych na wpisowe i paliwo, abyś mógł posmakować zwycięstwa w amatorskiej klasie rajdowej.

(fot. pixabay.com)

KATEGORIE
TAGI