Motocykl enduro, a motocross – najważniejsze różnice

Motocykl enduro, a motocross – najważniejsze różnice

Początkujący miłośnicy pojazdów jednośladowych bardzo często muszą stanąć przed trudnym wyborem. Enduro czy motocross? Przedstawiamy najważniejsze różnice i zastosowanie poszczególnych rodzajów motocykli offroadowych.

Początkujący miłośnicy pojazdów jednośladowych bardzo często muszą stanąć przed trudnym wyborem. Enduro czy motocross? Przedstawiamy najważniejsze różnice i zastosowanie poszczególnych rodzajów motocykli offroadowych.

Czym jest motocykl enduro?

Enduro jest rodzajem sportu motorowego, który polega na przebyciu trasy terenowej lub asfaltowej.  Długość trasy może się różnić w zależności od konkurencji, jednak zazwyczaj jest to 200–300 km. Motocykle enduro muszą spełnić szereg wymagań przed przystąpieniem zawodnika do rywalizacji. Dzielą się na klasy E1, E2 i E3.

  • Klasa E1:
    • motocykle o pojemności od 100 do 125 cm3 z silnikiem dwusuwowym,
    • motocykle o pojemności od 175 do 250 cm3 z silnikiem czterosuwowym.
  • Klasa E2:
    • motocykle o pojemności od 175 do 250 cm3 z silnikiem dwusuwowym,
    • motocykle o pojemności od 290 do 450 cm3 z silnikiem czterosuwowym.
  • Klasa E3:
    • motocykle o pojemności od 290 do 500 cm3 z silnikiem dwusuwowym,
    • motocykle o pojemności od 475 do 650 cm3 z silnikiem czterosuwowym.

Motocykle enduro mogą pochwalić się homologacją, dzięki czemu są bardzo uniwersalnymi pojazdami. Dodatkowo muszą spełnić szereg norm wynikających z przepisów kodeksu drogowego.

Hard Enduro

Hard Enduro to motocykl wyczynowy, najbardziej zbliżony do motocykla crossowego. Od crossa odróżnia go przede wszystkim homologacja, zmieniona charakterystyka silnika i inne ogumienie. Hard Enduro posiada pełną instalację elektryczną. Ze względu na normy dotyczące emisji spalin coraz rzadziej spotkamy popularne dwutakty, a częściej zetkniemy się z silnikami czterosuwowymi. 

Soft Enduro

To motocykle o wiele bardziej odporne na wszelkie awarie i usterki niż motocykle wyczynowe. Są cięższe i mają mniejszą moc, a także charakteryzują się uniwersalnym ogumieniem. Sprawdzą się zarówno podczas jazdy szosowej, jak i w terenie, dzięki lepszemu przystosowaniu zawieszenia. Pojemności wynoszą od 50 do ponad 600 cm3. Najpopularniejszym modelem w Polsce jest Yamaha Dt.

Turystyczne Enduro

Fani amatorskich podróży offroadowych powinni zapoznać się z turystycznym enduro, czyli motocyklem z segmentu adventure. Pojazd ten doskonale sprawdza się również w codziennych przeprawach przez zatłoczone miasto. Pod kątem technicznym bardzo się różni od Hard i Soft Enduro, jednak można znaleźć kilka cech wspólnych. Charakteryzuje je mocny i elastyczny silnik, funkcjonalne opony oraz wytrzymałość.

Co to jest motocross?

Motocykle typu cross to sportowe pojazdy przeznaczone do poruszania się po motocrossowych torach usypanych z piasku, gliny lub ziemi. W zawodach bierze udział około czterdziestu uczestników, a czas trwania poszczególnych konkurencji może być różny. Motocykle muszą spełniać określone wymagania, takie jak pojemność silnika mieszcząca się w granicach od 50 do 525 cm3

Motocrossy są bardzo podobne do motocykli enduro – odróżnia je przede wszystkim brak możliwości poruszania się nimi w ruchu ulicznym. Nie posiadają oświetlenia, lusterek i homologacji, dlatego też potrzebna będzie przyczepka w celu przetransportowania maszyny na obszary pozamiejskie. Bardzo dużą różnicę można dostrzec także podczas porównania masy obydwu motocykli. Crossy są zazwyczaj o 8–10 kilogramów lżejsze od enduro, dlatego też idealnie sprawdzą się podczas wyścigów. Różnica pomiędzy nimi wynika także z samego napędu. Wśród najpopularniejszych marek motocrossowych znajdują się Honda, Kawasaki, KTM i Yamaha.

Który z motocykli wybrać?

Obydwa warianty mogą z powodzeniem być wykorzystywane w różnego rodzaju konkurencjach motorowych. Doskonale sprawdzają się na grząskich i trudnych nawierzchniach.

Motocykle enduro cieszą się ogromną popularnością ze względu na swoją funkcjonalność i możliwości. Jest to pojazd absolutnie uniwersalny, który pozwoli nam na jazdę zarówno po drogach miejskich, jak i bardziej wymagających. Problemem nie będą także trasy stricte crossowe. Dla potencjalnego użytkownika kluczowa może być homologacja. Reasumując, enduro będzie dobrym wyborem dla osób ceniących sobie wygodę, wytrzymałość oraz wszechstronność pojazdu. 

W przypadku crossów sprawa jest trochę bardziej skomplikowana ze względu na brak homologacji. Pojazdy te nie posiadają takich elementów jak oświetlenie, lusterka, kierunkowskazy, co uniemożliwia poruszanie się miejskimi drogami. Pomimo tych braków pojazd ten ma wielu zwolenników, zwłaszcza w gronie prawdziwych zawodowców. Motocrossy idealnie sprawdzą się na torach podczas zawodów, głównie dzięki swojej lekkiej wadze. 

(fot. pixabay.com)

KATEGORIE
TAGI