Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa motocyklisty mają protektory w odzieży motocyklowej?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa motocyklisty mają protektory w odzieży motocyklowej?

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Jazda motocyklem to niezwykle przyjemne, odprężające i pasjonujące zajęcie. Jednak aby tak było, fan jednośladów musi być chroniony przed skutkami niebezpiecznych zdarzeń na drodze, takich jak m.in. upadek. Wskażemy Ci, jakie normy i wymogi musi spełniać odzież motocyklowa i kask, aby skutecznie zabezpieczać motocyklistę oraz jaką rolę spełniają tu protektory.

Przez lata rynek motocyklowy bardzo ewoluował. Dziś skuteczne i cenione ubrania czy kaski spełniają szereg określonych wytycznych, potwierdzonych licznymi certyfikatami.

Jakie są normy dotyczące kasków i odzieży motocyklowej?

Na wytyczne związane z bezpieczeństwem możemy patrzeć przez pryzmat spełnienia norm UE czy międzynarodowych organizacji dbających o ochronę motocyklistów, ale także jakości narzuconej sobie przez samych producentów.

Jeżeli chodzi o kaski motocyklowe, to mogą spełniać one kilka różnego rodzaju norm (niekiedy kilka jednocześnie):

  • ECE – podstawowa norma, która dopuszcza kask motocyklowy do użytkowania w Unii Europejskiej.
  • DOT – bardziej restrykcyjna norma, która uwzględnia wymagania amerykańskiego i kanadyjskiego prawodawstwa.
  • SHARP – certyfikat świadczący o spełnieniu wszystkich norm ECE oraz zaliczeniu bardziej zaawansowanych testów obciążeniowych, udowadniających wytrzymałość kasku.
  • SNELL – najbardziej restrykcyjna norma, którą spełniają wyłącznie kaski z najwyższej półki, zapewniające największy stopień ochrony.

Określone normy stawiane są także przed producentami odzieży motocyklowej. Wśród nich są między innymi:

  • CE – ogólna norma świadcząca o tym, że produkt nadaje się do użytku na terenie Unii Europejskiej i spełnia określone wymagania dotyczące bezpieczeństwa czy produkcji przyjaznej dla środowiska.
  • EN – bardziej szczegółowa wersja norm CE, które klasyfikują konkretne produkty. Spełnianie określonej normy EN oznacza, że produkt zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także jest wykonany z trwałych, neutralnych dla środowiska materiałów.
  • Dyrektywa PPE – najbardziej znana i restrykcyjna norma europejska dotycząca odzieży dla motocyklistów. Certyfikat jakości PPE oznacza, że seria produktów była badana pod kątem sporych obciążeń i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.

Powyższe normy i certyfikaty związane są z laboratoryjnymi badaniami i testami obciążeniowymi. Kupując trwałą odzież motocyklową, powinieneś zdać się na powyższe, ale też na własne odczucia. Sprawdź, z jakiego materiału wykonane są kurtka czy spodnie oraz czy kask, który kupujesz, odpowiada Twojemu stylowi jazdy (nawet najbardziej certyfikowany kask otwarty nie nadaje się do sportowej jazdy na torze). Zwróć też uwagę na liczbę, jakość i mocowanie protektorów w ubraniach.

Protektory motocyklowe – co warto o nich wiedzieć?

Wysokiej jakości, skutecznie chroniące ubrania motocyklowe wyposażone są w specjalne protektory. To ochraniacze, które przyjmują na siebie energię ewentualnego uderzenia i chronią przed otarciem, a niekiedy również złamaniem np. podczas upadku motocyklisty. Zadaniem protektorów jest osłonięcie newralgicznych i wrażliwych punktów ciała (np. łokci, dłoni, stawów) oraz wsparcie miejsc kluczowych dla zdrowia i życia (głównie usztywnienie kręgosłupa). Czym wyróżniają się wysokiej jakości protektory?

Ochraniacze zrobione są z tworzyw sztucznych, będących mieszaniną takich składników jak: polipropylen, pianka EPE, poliamid, poliuretan, guma nitrylowa i polietylen. Producenci skutecznych i sprawdzonych protektorów dodatkowo dodają materiały usztywniające i wzmacniające ochraniacze. Dobór ilości powyższych składników wpływa na właściwości protektorów. Im więcej mają one pianki EPE, tym są bardziej amortyzujące i dodatkowo chronią przed chłodem. Z kolei polietylen ma największe właściwości antyuderzeniowe i najbardziej absorbuje energię oddziałującą na ciało.

Ochraniacze motocyklowe muszą być dopasowane do konkretnej części ciała i elastyczne, aby ułożyły się zgodnie z kształtem Twojej nogi czy ręki. W zależności od Twoich preferencji, możesz wybrać zewnętrzne (zbroje chroniące plecy i ręce, pasy nerkowe, protektory na kolana itd.) lub zintegrowane z ubraniami dla motocyklisty.

Odzież ze zintegrowanymi protektorami – jakie są jej zalety?

W wysokiej jakości odzieży, która dedykowana jest motocyklistom, znajdziesz wbudowane protektory, które chronią od momentu ubrania danej rzeczy. Ochraniacze te są najczęściej wszyte w strukturę kurtki czy spodni lub umieszczone w specjalnych kieszeniach. Kupując odzież z protektorami, zwróć uwagę na dobór rozmiaru – musi być on dopasowany idealnie, bo ubranie zbyt dużego egzemplarza sprawi, że ochraniacze będą się przemieszczać, a to zmniejszy skuteczność zabezpieczenia. Ciasna kurtka czy spodnie utrudnią z kolei jazdę i negatywnie wpłyną na jej komfort.

Gdzie znajdują się protektory wbudowane w odzież motocyklową? Wszystko zależy od odzieży i wybranego modelu. Np. kombinezon Rebelhorn VANDAL FIGHTER ma ochraniacze na łokciach, kolanach, kręgosłupie, barkach i piszczelach. Pamiętaj bowiem, że protektor ma zabezpieczyć Cię nie tylko w razie upadku, ale też osłonić skórę np. przed kamieniami wypadającymi spod kół innych pojazdów na drodze. W protektory wyposażone są różne elementy ubioru motocyklisty. Mają je kurtki (np. komfortowa i bezpieczna kurtka motocyklowa Seca posiada części ochronne na łokciach, barkach czy plecach), spodnie, buty, a nawet rękawice motocyklowe.

Na koniec pamiętaj, że jazda motocyklem bez protektorów jest wprawdzie dozwolona przez polskie prawo, jednak nie zagwarantuje Ci odpowiedniej ochrony. Dobierając odzież dla siebie, postaraj się o skuteczne zabezpieczenie przed kontuzją, szczególnie, gdy jeździsz motocyklem sportowym lub typu motocross.

Fot. Anh Trần/unsplash.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*