Budowa typy i zadanie filtrów samochodowych

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis
Budowa typy i zadanie filtrów samochodowych

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Filtry samochodowe

Filtry wymieniamy przy okazji różnych prac związanych z samochodem, takich jak np. wymiana oleju. Większość kierowców rzadko kiedy zaprząta sobie głowę filtrami, ale choć niepozorne, stanowią bardzo istotny element każdego samochodu. Dzięki nim elementy układu pojazdu mogą pracować w odpowiedni sposób, zachowując swoją wydajność, a w kabinie pojazdu możemy oddychać świeżym powietrzem. Chronią także części auta przed zanieczyszczeniami i pyłami oraz zatrzymują zbierające się zabrudzenia usuwane przez oleje, dzięki czemu wydłużają żywotność i niezawodność podczas jazdy.

Rodzaje filtrów

Filtry w samochodzie dzielą się głównie na:

  • Filtry powietrza.
  • Filtry oleju.
  • Filtry paliwa.
  • Filtry kabinowe.

Sprawdź szczegóły: https://hp-sc.pl/pol_m_Filtry-327.html 

Budowa filtrów

Filtry zbudowane są w zależności od swojego przeznaczenia, lecz w uproszczeniu można uogólnić ich budowę do obudowy oraz warstwy filtrującej, która składa się z kilku warstw materiału o różnej strukturze. W zależności od swojej roli mogą one wyłapywać zanieczyszczenia powietrza lub cieszy, czy nawet cząstek wody.

Filtr powietrza

Filtr Powietrza WA53231 - PZL Sędziszów (C26013 E1088L E1088L E1088L)

Filtr powietrza jest ważnym elementem systemu dolotowego silnika, zapobiegającym wpadaniu pyłków oraz innych zanieczyszczeń wraz z zasysanym powietrzem do jednostki napędowej. Auto potrzebuje czystego powietrza do mieszanki paliwowej. Obserwując przednią szybę, łatwo się domyślić, co wraz z powietrzem może wpaść do silnika. Tak więc filtr powietrza zatrzymuje nie tylko pył, ale również insekty, piasek oraz inne zanieczyszczenia znajdujące się na drodze, a które mogłyby zmniejszyć osiągi, wywołać kontrolkę błędów czy trwale uszkodzić elementy silnika.

Filtry powietrza dzielą się na suche oraz mokre. W przypadku starszych samochodów powietrze przechodziło przez oleje, do których przyczepiały się drobiny zanieczyszczeń. Jednakże obecnie w samochodach stosuje się filtry suche zbudowane z kilku warstw materiałów, gdyż są one wydajniejsze i trwalsze. Takie filtry możemy podzielić ze względu na materiał, z którego są wykonane, np. papierowe, bawełniane, poliestrowe.

Jak często wymieniać filtr powietrza?

Filtry powietrza wymieniać należy w zależności od warunków i intensywności korzystania z samochodu. W praktyce najlepiej regularnie sprawdzać stan filtra. W przypadku częstych podróży, szczególnie na terenie miasta nawet co kilkanaście tysięcy kilometrów. Trzeba pamiętać też, że filtry „zapychają” się zanieczyszczeniami, co zmniejsza przepuszczalność powietrza do silnika, co powoduje większy udział paliwa w mieszance, a więc również większe spalanie. Regularna wymiana pozwala więc zaoszczędzić na paliwie.

Filtr oleju

Filtr oleju SF SP 4566

Filtr oleju jest kolejnym elementem zabezpieczającym silnik przed zanieczyszczeniami. Oleje silnikowe mają za zadanie nie tylko zmniejszyć tarcie ruchomych elementów silnika, ale również zbierają zanieczyszczenia: sadzę powstałą podczas spalania czy też niespalone cząstki paliwa, opiłek metalu, pył oraz inne pozostałości po całej gamie procesów zachodzących wewnątrz. Gdyby nie proces filtracji olej na okrągło wracałby do silnika wraz z zebranymi zanieczyszczeniami, co po pewnym czasie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Filtr oleju jest więc niezbędnym elementem, aby zachować niezawodność i długą żywotność silnika.

Filtracja polega na przepuszczeniu oleju przez tzw. smok, który filtruje większe zanieczyszczenia, a następnie olej trafia do filtra, w którego wnętrzu znajduje się odporny na rozpuszczanie przez oleje papierowy wkład w kształcie harmonijki (taki kształt zwiększa wydajność filtracji). Tam usuwane są bardzo drobne cząsteczki zanieczyszczeń, nawet o wielkości 1/50 milimetra.

Obecnie najczęściej używa się zamontowanej na stałe obudowy filtra w silniku i wymienia się jedynie wkład filtrujący. Pozwala to na eliminację problemu z doborem odpowiedniego filtra, co jest bardzo ważne, jeśli zależy nam na płynnej pracy silnika. Nie warto oszczędzać na jakości filtru, gdyż nie jest to koszt wart ryzykowania naprawy silnika.

Jak często wymieniać filtr oleju?

Filtr oleju jest najczęściej wymienianym filtrem w samochodzie, gdyż zazwyczaj wymieniany jest wraz z olejem. Tu zależy to od producenta samochodu. Wielu zaleca wymianę co 15-20 tysięcy kilometrów lub raz w roku.

Filtr paliwa

Filtr Paliwa WSP1012

Kolejny filtr zabezpieczający silnik, tym razem od strony systemu wlewowego paliwa, który zapobiega dostaniu się niechcianych zanieczyszczeń. Wkład jest zazwyczaj papierowy o dużej zdolności do oczyszczania. Zatrzymuje on cząsteczki stałe takie jak brud, opiłki metali, rdzy, jak i również wodę.

W zależności od typu paliwa filtry różnią się tak budową, jak i funkcją. Dla silników na oleje napędowe filtry muszą dodatkowo wyłapywać cząsteczki wody. W przypadku silników na gaz stosuje się dwa rodzaje filtrów: dla fazy ciekłej i gazowej. W każdym typie silnika jakość filtra paliwa ma duże znaczenie dla przedłużenia żywotności jednostki oraz uniknięcia kosztownej naprawy w przypadku problemów z wydajnością silnika.

Kiedy wymienić filtr paliwa?

Tu ponownie producenci samochodów podają różne okresy wymiany filtrów. Najczęściej zaleca się wymieniać filtry w silnikach LPG, najrzadziej w silnikach benzynowych. Przedział kilometrowy może być duży, jednak najlepiej robić to raz do roku, szczególnie jeśli pojazd pokonuje niewielkie dystanse.

Filtr kabinowy

Filtr Kabinowy WA55470

Filtry kabinowe odpowiadają za przedłużenie sprawności klimatyzacji, jak i również za komfort wewnątrz samochodu. To one odpowiadają za oczyszczanie powietrza wpadającego do kabiny. Wyłapują pyłki, kurz i alergeny, dzięki czemu w trakcie podróży objawy związane z alergiami nie będą nam straszne. Dodatkowo usprawniają zdolność klimatyzacji do osuszania powietrza, co pozwala na sprawniejsze odparowanie szyby.

Filtry zbudowane są z kilku warstw różnej długości włókien. Rozróżnić można dodatkowo filtry z węglem aktywnym wyłapujące dodatkowe zanieczyszczenia, szczególnie polecane alergikom. Istnieją jeszcze na rynku filtry antysmogowe wyłapujące najmniejsze nawet cząsteczki.

Kiedy wymieniać filtr kabiny?

Ze względu na zanieczyszczenia w powietrzu zaleca się wymianę filtru raz na pół roku. Szczególnie polecaną dla alergików porą do wymiany jest okres wiosenny, kiedy to wszelkie alergie najbardziej dają się we znaki.

Zdjęcia: materiał prasowy Klienta.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*