Jak poprawić wydech w aucie sportowym?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Jak poprawić wydech w aucie sportowym?

Artykuł sponsorowany

Tuning samochodu, szczególnie sportowego, staje się coraz bardziej popularny. Kierowcy często decydują się na ulepszenia zarówno mechaniczne, jak i te bardziej wizualne. Modyfikacje układu wydechowego to jedna z najbardziej powszechnych metod tuningu mechanicznego.

Dlaczego warto się na to zdecydować? Auto sportowe musi mieć zoptymalizowane osiągi silnika oraz spełniać założenia regulaminowego poziomu hałasu. To, jak brzmi Twój samochód, na pewno jest dla Ciebie ważne, w końcu kto nie lubi pięknego duetu silnika i rury wydechowej? Sposobów na tuning Twojego samochodu jest naprawdę wiele, a poprawa wydechu jest jedynie jednym z nich. Zdecyduj się także na orurowanie czy układ dolotowy, czyli sposób na ochłodzenie silnika Twojego auta.

Najczęstsza modyfikacja

Modyfikacją, na którą fani samochodów sportowych decydują się najczęściej, jest zmiana końcówek układu wydechowego. Przede wszystkim wiąże się to z kosztem i korzyścią wizualną – jest to prosta zmiana, którą łatwo dostrzec i robi spory efekt. Od czego zależy cena takiej modyfikacji? Naturalnie to, ile ostatecznie zapłacisz za wymianę końcówek układu wydechowego bezpośrednio, łączy się z liczbą końcówek i jakością ich wykonania. I chociaż dają one wyłącznie korzyści wizualne, nie warto na nich oszczędzać. Temperatura spalin sięga kilkuset stopni, dlatego tanie części mogą okazać się nietrwałe i szybko będziesz zmuszony powtórnie je wymienić. Koniec końców ceny końcówek zaczynają się w okolicach kilkudziesięciu złotych, a kończą na kilkuset i ostatecznie nawet zainwestowanie w droższe i bardziej wytrzymałe modele nie wiąże się z wysokimi kosztami. Dodatkowo, jeśli chcesz zdecydować się na części do samochodów używane, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zdecydować się na zakup końcówek z drugiej ręki. Nie wpłynie to w żaden sposób na efektywność układu wydechowego.

Katalizatory

To właśnie one pozwalają na efektywne działanie układu wydechowego, nic więc dziwnego, że koszt ich wymiany jest odpowiednio większy i oscyluje już w okolicach od dwóch do trzech tysięcy złotych. Wpływa on bezpośrednio na osiągi oraz emisję spalin do atmosfery. Co gorsza, zużyty katalizator sprawia, że moc silnika znacząco się obniża, wzrost paliwa zwiększa, a podczas jazdy pojawia się charakterystyczne grzechotanie. Chociaż rozróżniamy wkłady ceramiczne oraz metaliczne, w autach sportowych najczęściej używa się tych drugich. Z prostego powodu – stawiają one mniejszy opór.

Tłumiki

Tłumik to ostatnia część układu wydechowego, a w sportowych autach nie spotyka się układów dwóch lub trzech tłumików, które wyciszałyby pracę całego układu. Tłumik musi być wykonany ze stali szlachetnych oraz mieć wysoką odporność na kwasy. To właśnie dlatego używa się czasem określenia kwasówka do opisania materiałów, z których wykonany został układ wydechowy. Dlaczego? Podczas spalania tworzą się kwasy, które mogą powodować korozję układu. Jest to jeden z powodów, dla których w autach sportowych układy wydechowe są często wymieniane. Ze względu na wysokie koszta tuningu całego układu wydechowego samochodu, bardzo często spotyka się jedynie z wymianą końcówki na tłumik sportowy.

Kolektory

To, z jakiego materiału jest wykonany kolektor oraz jaki ma kształt, w istotny sposób wpływa na przebieg momentu obrotowego. W fabrycznych kolektorach bardzo często trafiają się różnego rodzaju niedokładności powierzchni lub chropowatości, które sprawiają, że przepływające przez układ wydechowy spaliny, natrafiają na dodatkowy opór. Właśnie dlatego popularna jest wymiana kolektora na sportowy. Tworzące je firmy dbają o to, by kolektor był odpowiednio wygładzony i dokładnie zaprojektowany.

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*