W co musi być wyposażony motocyklista podczas wyścigu?

W co musi być wyposażony motocyklista podczas wyścigu?

Każdy motocyklista startujący w zawodach musi zabezpieczyć się przed ryzykiem związanym z wypadkami i starciami między zawodnikami na torze. Sprawdź, w co musi się wyposażyć!

Biorąc udział w wyścigu, zawodnik motocyklowy powinien zaopatrzyć się w odpowiedni osprzęt i rynsztunek, który zapewni mu bezpieczeństwo podczas ryzykownych manewrów na pętli. Nie wszystkie stroje i akcesoria są sobie równe, warto zwrócić uwagę na producenta oraz wykorzystaną technologię. Sprawdź, w co wyposażyć się przed wyścigiem motocyklowym! 

Zasadą jest, że praktycznie każdy motocyklista może bez problemu dostać się na tor wyścigowy i szaleć do woli na pętli. Trzeba jednak przestrzegać regulaminu i ubrać się w odpowiedni strój dedykowany motocyklowym wyścigom. To temat kluczowy z racji tego, że w całej Polsce z roku na rok przybywa motocyklowych imprez – zarówno tych amatorskich, jak i profesjonalnych. W co się ubrać?

Strój motocyklowy

Wybij sobie z głowy jazdę w tekstyliach – to proszenie się o poważny uraz, który przy okazji dużych prędkości może przerodzić się w groźną kontuzję. W przypadku wyścigów motocyklowych kluczowe jest zainwestowanie w sportową, skórzaną odzież motocyklową. Najlepiej będzie, jeśli przed udaniem się do sklepu sprawdzisz oficjalne wymagania organizatora. My z kolei w tym artykule skupimy się na ogólnym zestawie, który sprawdzi się praktycznie w każdych warunkach i na każdym wydarzeniu motosportowym. 

Kask

To zdecydowanie najważniejszy element ubioru zawodnika. Kask na tor powinien uzyskać co najmniej europejską homologację ECE R22.05. W najlepszym wypadku powinien to być certyfikat SNELL, który przyznawany jest wyłącznie najlepszym kaskom. Wstęp na tory bardzo często uzależniony jest od posiadania zapięcia zwanego “podwójne D”. To wyłącznie praktyczne wymaganie – zapięcie to charakteryzuje się tym, że trzyma tym mocniej, im większa działa na nie siła. 

Poza tym na niektórych imprezach motocyklowych dopuszczane do użytku są wyłącznie kaski integralne, które spełniają o wiele wyższe wymagania z zakresu bezpieczeństwa niż kaski szczękowe, modularne, czy otwarte.

Kombinezon

Choć w gruncie rzeczy większość organizatorów nie wymaga stosowania na torze skórzanych kombinezonów jednoczęściowych, to nie da się ukryć, że zdecydowana większość społeczności bardzo polubiła ten materiał. Najważniejsze jest to, by kurtka i spodnie zapinały się głównie przy pomocy zamka oraz aby długość wspomnianego zamka wynosiła co najmniej połowę obwodu pasa. 

Kombinezon, bez względu na rodzaj czy użyty materiał, powinien być dobrze dopasowany do ciała. Zwłaszcza jeśli preferujesz skórę – kombinezony te bardzo charakteryzują się wszytymi na stałe ochraniaczami, których przestawienie wymaga sporego wysiłku. Jeśli jednak upierasz się na tekstylny kombinezon, lub organizator przewiduje taką ewentualność, zadbaj o to, by tworzywo użyte do produkcji takiego kombinezonu było odporne na ścieranie np. cordur czy też nylon ballistic. 

Buty

Funkcją obuwia motocyklowego jest przede wszystkim odpowiednie zabezpieczenie wyjątkowo wrażliwej części stopy – kostki. Bardzo często ulega ona kontuzji. Producenci często oferują również slidery, które, jak nazwa wskazuje, pozwalą obuwiu ślizgać się po nawierzchni toru. Unikaj jak ognia krótkich butów motocyklowych, które nie zagwarantują odpowiedniej ochrony Twoim stopom i stawowi skokowemu. 

Rękawice

Najważniejszą zasadą przy wyborze rękawic jest kierowanie się długością – ten element ubioru powinien obejmować dolną część przedramienia oraz nadgarstek. Dzięki temu lepiej  ochronisz wrażliwy na kontuzję nadgarstek. Twoje rękawice powinny też być wyposażone w slidery, które w razie wypadku nie pozwolą, by dłoń zablokowała się podczas kontaktu z nawierzchnią toru. 
(fot. pixabay.com)

KATEGORIE
TAGI